Bab 46:Pengorbanan dan Penjagaan

2 1 0
                                    

Keesokan paginya, Haikal terbangun lebih awal daripada biasa. Setelah membersihkan diri, dia turun ke dapur dan mula memasak sarapan. Ketika Lily turun dari biliknya, dia terkejut melihat abangnya sudah siap sedia di dapur.

"Eh, awalnya abang bangun hari ini! Biasanya Lily yang kena kejutkan abang," usik Lily sambil tersenyum.

Mereka duduk bersama untuk bersarapan, tetapi Haikal mula merasa hairan. Ayah mereka, yang biasanya bangun paling awal, masih belum muncul. Rasa risau mula menyelubungi Haikal.

"Eh, kenapa ayah belum bangun lagi ni?" Haikal bertanya kepada dirinya sendiri.

Dengan perasaan bimbang, Haikal naik ke bilik ayahnya. Dia mengetuk pintu perlahan-lahan, tetapi tiada jawapan. Rasa cemasnya semakin memuncak. Haikal memberanikan diri membuka pintu dan masuk ke dalam bilik. Dia mendekati ayahnya yang masih terbaring di atas katil.

"Ayah..." Haikal memanggil dengan lembut, namun Hairul tidak bergerak.

Haikal mendekati lebih rapat dan meletakkan tangannya di dahi ayahnya. Rasa panas yang luar biasa segera dirasakan. Ternyata, Hairul sedang demam panas.

Haikal segera bertindak dengan penuh perhatian, menyiapkan air suam dan kain untuk menurunkan suhu badan ayahnya, sambil hatinya penuh dengan kebimbangan.

Haikal dengan hati-hati meletakkan kain basah di atas dahi ayahnya. Ketika kain itu menyentuh kulit Hairul, dia perlahan-lahan membuka matanya. Wajahnya tampak lemah, dan dia kelihatan terkejut melihat Haikal berada di sisinya.

"Haikal... kenapa ni?" tanya Hairul dengan suara serak.

"Ayah demam panas," jawab Haikal dengan lembut. "Abang risau tengok ayah tak bangun tadi, jadi abang naik ke sini."

Hairul cuba bangun, tetapi tubuhnya terasa terlalu lemah. Haikal dengan cepat menahan ayahnya agar tidak terlalu memaksa diri.

"Jangan bangun, ayah. Rehat je, biar abang jaga ayah hari ni," kata Haikal sambil memberikan senyuman yang menenangkan.

Hairul tersenyum lemah. "Terima kasih, Haikal. Ayah rasa lebih baik dengan kau di sini."

Haikal duduk di sebelah katil, memastikan kain di dahi ayahnya tetap sejuk. "Ayah jangan risau. Lily dan abang boleh uruskan semuanya hari ini. Ayah cuma perlu rehat."

Hairul menatap anaknya dengan rasa bangga dan kasih sayang. "Kau dah besar sekarang, Haikal. Terima kasih sebab selalu ada untuk ayah."

Haikal hanya mengangguk, merasa terharu dengan kata-kata ayahnya. Dia bertekad untuk menjaga ayahnya dengan sebaik mungkin, sambil mendoakan kesembuhan ayahnya yang segera.

My Big FamilyWhere stories live. Discover now