Bab 29:Kedewasaan Haikal

1 1 0
                                    

Dua tahun berlalu dengan begitu cepat, dan Haikal kini sudah berusia 13 tahun. Waktu seolah-olah berlalu dalam sekelip mata, dan kini Haikal sudah berada di ambang remaja. Pagi itu, seperti biasa, dia sedang bersiap untuk ke sekolah.

Haikal berdiri di depan cermin, membetulkan baju sekolahnya. Dia sudah semakin tinggi dan mula mempunyai minat terhadap pelbagai perkara, termasuk sukan dan teknologi. Sebagai anak sulung, Haikal juga sudah mula belajar untuk menjadi lebih bertanggungjawab, membantu ibu bapanya dalam menjaga adiknya, Lily.

"Haikal, dah siap ke?" suara Mia kedengaran dari dapur.

"Ya, Mama! Sekejap lagi Haikal turun," jawab Haikal sambil menyarungkan kasut sekolahnya.

Di tingkat bawah, Mia sedang menyiapkan bekal untuk Haikal dan Lily. Lily yang kini berusia 7 tahun juga sudah bersekolah, dan dia kelihatan semakin rapat dengan abangnya.

Hairul pula sedang mengikat tali kasut Lily, memastikan semuanya sempurna sebelum mereka keluar. Dia tersenyum melihat anak-anaknya semakin membesar dengan cepat.

"Abang dah siap?" tanya Lily sambil melihat ke arah tangga, menunggu abangnya turun.

"Haikal dah siap," jawab Haikal dengan senyuman, sambil menuruni tangga dan menuju ke dapur untuk mengambil bekalnya.

Mereka semua bersarapan bersama-sama seperti kebiasaan. Suasana di rumah itu tenang dan bahagia, dengan gelak ketawa kecil antara Haikal dan Lily yang sesekali mengusik satu sama lain.

"Haikal, jangan lupa tolong tengok-tengokkan adik kat sekolah nanti," pesan Hairul seperti biasa, menyedari bahawa Haikal kini sudah mampu untuk menjaga adiknya dengan baik.

"Jangan risau, Ayah. Haikal akan jaga Lily," jawab Haikal dengan yakin.

Mereka kemudian bersiap untuk keluar dari rumah. Hairul memandu mereka ke sekolah, sementara Mia melambai dari pintu, menghantar anak-anak mereka dengan doa dan harapan yang terbaik untuk hari itu.

Waktu terus berlalu, dan meskipun banyak yang telah berubah, nilai kekeluargaan dan kasih sayang yang mereka bina tetap utuh, mengikat mereka bersama dalam setiap langkah yang mereka ambil.

My Big FamilyWhere stories live. Discover now