Pada malam itu, selepas pulang dari perkuburan Mia, Hairul duduk di sofa ruang tamu, membiarkan fikiran dan emosinya mengalir tanpa henti. Dia terlalu penat dengan segala yang berlaku, dan tanpa sedar, matanya terpejam dan dia terlelap di situ.
Haikal, yang baru turun dari biliknya untuk minum air, terhenti sejenak apabila melihat ayahnya yang tertidur di sofa. Dia perasan betapa letih dan sedihnya wajah Hairul, walaupun dalam lena. Perlahan-lahan, Haikal mendekati ayahnya, mengambil selimut dari kerusi berdekatan, dan menyelimuti tubuh Hairul dengan penuh kasih sayang.
Haikal merenung wajah ayahnya seketika, hati kecilnya berasa sedih melihat keadaan ayahnya yang jelas terbeban dengan segala yang berlaku. "Ayah..." bisik Haikal perlahan, "Haikal minta maaf kalau selama ni Haikal tak cukup membantu ayah. Haikal janji lepas ni Haikal akan cuba lebih baik untuk jaga ayah dan Lily."
Tiba-tiba, Hairul terjaga, sedikit terkejut melihat Haikal di hadapannya. "Haikal? Apa yang Haikal buat kat sini?" tanya Hairul sambil menggosok matanya, cuba kembali sedar sepenuhnya.
Haikal tersenyum kecil. "Haikal nampak ayah tertidur kat sofa, jadi Haikal selimutkan ayah. Ayah mesti penat kan, sebab tu tertidur kat sini."
Hairul tersenyum tipis, rasa hangat menyelinap ke dalam hatinya. "Terima kasih, kai. Ayah memang penat sikit... banyak benda yang ayah fikirkan."
Haikal duduk di sebelah ayahnya, memandang Hairul dengan penuh prihatin. "Ayah, kalau ada apa-apa yang ayah rasa nak luahkan... Haikal ada kat sini. Haikal tahu, kita semua masih cuba untuk terima apa yang jadi, tapi kita ada satu sama lain, kan?"
Hairul menghela nafas panjang, merasakan sedikit beban yang selama ini ditanggungnya berkurangan. "Haikal, ayah cuma... ayah cuma risaukan kamu berdua, kamu dan Lily. Ayah tahu ayah tak sempurna, tapi ayah cuba sebaik mungkin untuk jadi ayah yang baik."
Haikal meletakkan tangannya di bahu Hairul, memberikan sokongan yang selama ini ayahnya perlukan. "Ayah, Haikal tahu ayah buat yang terbaik. Haikal dan Lily sayang ayah, dan kami tahu ayah sayang kami juga. Kita akan hadapi semua ni sama-sama, ayah. Kita akan terus kuat untuk mama."
Hairul mengangguk, merasakan air mata yang cuba ditahannya hampir mengalir. "Terima kasih, Haikal. Ayah sangat bangga dengan kamu."
Mereka berdua berpelukan sejenak, merasakan kehangatan kasih sayang yang mengalir di antara mereka. Haikal membantu ayahnya bangun dari sofa dan mengiringi Hairul ke bilik.
Sebelum Hairul masuk ke dalam biliknya, dia berkata, "Haikal, ayah betul-betul hargai apa yang kamu buat. Ayah takkan dapat lalui semua ni tanpa kamu dan Lily."
Haikal tersenyum sambil melihat ayahnya masuk ke bilik. "Selamat malam, ayah," ucapnya dengan penuh sayang sebelum turun semula ke ruang tamu untuk menghabiskan apa yang ingin dilakukannya.
Malam itu, Haikal merasakan beban yang dia bawa selama ini sedikit berkurang, kerana dia tahu, walau apa pun yang terjadi, keluarganya tetap akan ada di sisinya, dan mereka akan terus kuat bersama.
YOU ARE READING
My Big Family
FanfictionIni adalah kisah tentang sebuah keluarga besar yang terdiri daripada tujuh adik-beradik lelaki, semuanya merupakan anggota Pasukan Khas Laut (PASKAL), unit elit dalam angkatan tentera laut Malaysia. Abang sulung, Hairul, yang dihormati dan disegani...