Bab 31:Kasih Sayang dan Gelak Tawa

1 1 0
                                    

Pada malam itu, keluarga Hairul sedang menikmati makan malam bersama-sama di ruang makan. Suasana tenang dengan suara sudu dan garfu yang bergesel dengan pinggan. Sesekali, Mia akan bertanya kepada anak-anaknya tentang hari mereka di sekolah, sambil memastikan mereka makan dengan cukup.

Tiba-tiba, Lily yang biasanya ceria dan penuh dengan idea nakal, membuka suara. "Abang, siapa perempuan tadi?" tanya Lily dengan nada penuh ingin tahu.

Haikal yang sedang menyuap makanan ke mulutnya terhenti seketika, bingung dengan soalan Lily. "Siapa?" tanyanya kembali, tidak pasti siapa yang dimaksudkan adiknya.

"Ala, yang bagi abang surat tu. Girlfriend abang eh?" usik Lily dengan senyuman nakal, sambil memandang Haikal dengan mata yang bersinar.

Mendengar soalan Lily, Haikal serta-merta merasa malu. Mukanya mula berwarna merah jambu, terutama kerana soalan itu ditanya di hadapan ibu bapanya. Hairul dan Mia yang sedang makan turut berhenti dan memandang Haikal dengan penuh minat, menunggu jawapannya.

Mia tersenyum kecil melihat reaksi Haikal. "Haikal, ada apa-apa yang Mama tak tahu ke?" usik Mia dengan nada lembut, sambil memandang Hairul yang turut tersenyum simpul.

Hairul pula hanya tersenyum dan mengangkat keningnya sedikit, tanda dia juga ingin tahu apa yang sebenarnya berlaku.

Haikal cepat-cepat cuba untuk meredakan keadaan. "Tak ada apa-apa lah, Lily! Perempuan tu cuma bagi surat je. Tak ada apa-apa yang penting pun," jawab Haikal, cuba mengelak dari perhatian.

Namun, jawapannya hanya membuat Lily semakin bersemangat. "Hmm, kalau tak ada apa-apa, kenapa abang malu?" tanya Lily dengan nada yang menggoda, sambil tergelak kecil.

Mia dan Hairul tidak dapat menahan ketawa melihat reaksi Haikal. Suasana makan malam yang sebelumnya tenang bertukar menjadi riuh rendah dengan gelak tawa seisi keluarga.

Haikal akhirnya hanya mampu tersenyum malu, sambil berharap topik ini akan cepat berlalu. Walaupun sedikit segan, Haikal tahu bahawa keluarganya hanya bergurau dan menyayanginya.

Malam itu berakhir dengan suasana yang penuh dengan gelak tawa, dan Haikal, walaupun sedikit malu, merasa bersyukur kerana dikelilingi oleh keluarga yang memahami dan selalu ada untuknya.

My Big FamilyWhere stories live. Discover now