Bab 17:Permainan dan Kenangan

2 1 0
                                    

Pada hari yang sama, selepas lama bermain bersama sepupu-sepupunya, Haikal tiba-tiba mendapat satu idea yang menarik. Dengan senyuman penuh makna, dia mengajak sepupu-sepupunya-Danish, Syafiq, Haziq, Hazim, Danial, dan Azim-untuk mendekati bapanya dan unclenya. Mereka semua bersetuju dengan segera, wajah mereka penuh dengan harapan dan keterujaan.

"Jom kita ajak ayah dan uncle main sekali!" cadang Haikal dengan penuh semangat.

Semua sepupunya mengangguk setuju, mata mereka bercahaya dengan semangat. Tanpa membuang masa, mereka beramai-ramai berlari ke arah Hairul dan adik-beradiknya yang sedang berbual mesra di ruang tamu.

"Uncle, ayah!" panggil Haikal dengan suara nyaring, menarik perhatian mereka. Hairul dan yang lain berpaling melihat anak-anak kecil itu datang dengan wajah ceria.

"Ada apa ni, Haikal?" tanya Hairul sambil tersenyum, sudah dapat meneka apa yang akan dipinta oleh anak-anak itu.

Haikal dengan cepat berkata, "Boleh tak kita main sama-sama? Semua orang!" katanya sambil memandang sepupu-sepupunya, yang juga kelihatan teruja dengan idea itu.

Syazwan, yang merupakan salah seorang uncle, tersenyum lebar sambil memandang ke arah adik-beradiknya. "Apa pendapat korang? Nak join anak-anak tak?" tanyanya dengan nada mencabar.

Iman tertawa kecil. "Kenapa tidak? Dah lama kita tak main macam ni. Jom!" jawabnya dengan penuh semangat, bangun dari tempat duduknya.

Semua adik-beradik Hairul akhirnya setuju, dan mereka mula bergabung dengan anak-anak mereka untuk bermain bersama. Suasana menjadi lebih meriah dengan kehadiran mereka, dengan gelak tawa dan sorakan yang bergaung di seluruh rumah. Permainan yang dimainkan bukan hanya menyeronokkan bagi anak-anak, tetapi juga menjadi kenangan manis bagi mereka semua.

Hairul merasa sangat gembira melihat kegembiraan di wajah Haikal dan sepupu-sepupunya. Dia tahu bahawa saat-saat seperti inilah yang akan dikenang oleh Haikal apabila dia dewasa nanti-momen di mana seluruh keluarganya bersatu, bermain dan ketawa bersama-sama, mencipta kenangan indah yang akan diingati sepanjang hayat.

My Big FamilyWhere stories live. Discover now