Di malam hari, suasana di rumah terasa tenang dan damai. Hairul sedang duduk di sebelah Mia di dalam bilik, menemani isterinya yang masih dalam tempoh berpantang. Mereka berbual-bual ringan, merancang masa depan bersama anak-anak mereka sambil menikmati ketenangan malam. Cahaya lampu yang redup menambah kehangatan suasana di bilik itu.
Tiba-tiba, terdengar suara kecil dari pintu bilik. "Ayah," panggil Haikal dengan suara manja. Hairul segera memandang ke arah pintu dan melihat Haikal berdiri di sana, wajahnya kelihatan mengantuk, tetapi ada sesuatu yang ingin disampaikan.
"Haikal, sini sayang," panggil Hairul sambil tersenyum, memberi isyarat supaya Haikal mendekat.
Dengan langkah kecil, Haikal perlahan-lahan memanjat ke atas katil dan duduk di antara Hairul dan Mia. Dia memandang ayahnya dengan mata yang besar dan penuh harapan. "Ayah, tak lama lagi birthday Haikal," katanya dengan nada ceria yang terpendam di sebalik rasa mengantuknya.
Hairul tersenyum, memandang Mia sejenak sebelum memandang kembali ke arah Haikal. "Ya, Haikal. Ayah tahu. Apa yang Haikal nak untuk birthday nanti?"
Haikal tersenyum lebar, kelihatan bersemangat dengan idea yang sedang bermain di kepalanya. "Boleh tak kita sambut dengan uncle?" katanya, merujuk kepada adik-beradik Hairul yang rapat dengannya. "Dan atok dengan nenek sekali?"
Hairul tersentuh dengan permintaan anak kecilnya itu. "Mesti boleh, Haikal," jawab Hairul dengan lembut, sambil mengusap rambut Haikal. "Ayah akan pastikan semua orang ada untuk sambut birthday Haikal nanti. Kita akan buat satu sambutan yang istimewa."
Mia yang berada di sebelah tersenyum, menyokong cadangan Hairul. "Haikal pasti gembira nanti, ada semua orang yang sayangkan Haikal bersama-sama. Kita akan pastikan birthday Haikal jadi hari yang sangat bermakna."
Haikal tersenyum lebar, kelihatan sangat gembira dengan janji itu. Dia kemudian memeluk ayahnya dengan erat, sebelum beralih memeluk Mia. "Terima kasih, ayah. Terima kasih, mama" katanya dengan penuh keikhlasan.
Hairul dan Mia merasa bahagia melihat kegembiraan di wajah Haikal. Mereka tahu, kebahagiaan anak-anak adalah yang paling utama, dan mereka akan melakukan apa sahaja untuk memastikan keluarga mereka sentiasa bersatu dan gembira.
YOU ARE READING
My Big Family
FanfictionIni adalah kisah tentang sebuah keluarga besar yang terdiri daripada tujuh adik-beradik lelaki, semuanya merupakan anggota Pasukan Khas Laut (PASKAL), unit elit dalam angkatan tentera laut Malaysia. Abang sulung, Hairul, yang dihormati dan disegani...