Bab 26:Senyuman dan Kegembiraan

2 1 0
                                    

Waktu pulang sekolah tiba, dan suasana di sekolah menjadi riuh rendah dengan suara kanak-kanak yang gembira untuk pulang ke rumah. Pintu-pintu kelas dibuka, dan anak-anak mulai keluar, mencari ibu bapa mereka yang sedang menunggu di luar.

Lily, yang pada mulanya takut untuk ke sekolah, kini berlari dengan penuh kegembiraan meninggalkan abangnya di belakang. Senyumannya lebar, wajahnya ceria, dan tangannya melambai-lambai ke arah Hairul dan Mia yang sedang menunggu di lobi sekolah.

"Ayah! Mama!" jerit Lily sambil berlari, tidak sabar untuk berkongsi pengalaman pertamanya di sekolah.

Hairul dan Mia yang melihat anak mereka datang dengan begitu gembira merasa lega dan bahagia. Mereka berdiri, tersenyum luas, dan membuka tangan mereka untuk menyambut Lily.

"Lily seronok di sekolah, sayang?" tanya Mia sambil membongkok untuk memeluk anak perempuannya.

Lily mengangguk dengan semangat, matanya bersinar-sinar dengan kegembiraan. "Seronok sangat, Mama! Lily dapat ramai kawan baru, dan cikgu baik sangat!" katanya dengan riang.

Hairul tersenyum dan mengusap kepala Lily dengan penuh kasih sayang. "Baguslah kalau Lily suka sekolah. Ayah tahu Lily akan dapat ramai kawan," katanya sambil mencium dahi Lily.

Haikal tiba sedikit kemudian, berjalan dengan tenang ke arah keluarganya. Dia tersenyum melihat kegembiraan adiknya. "Lily dah tak takut sekolah lagi, kan?" dia bertanya, mengusik sedikit adiknya.

Lily menggeleng kepala dengan tegas, masih tersenyum lebar. "Tak takut dah! Lily suka sekolah!" jawabnya dengan yakin.

Mia dan Hairul bertukar pandangan, merasakan satu lagi tahap penting dalam kehidupan anak-anak mereka telah dilalui dengan jayanya. Mereka kemudian menggenggam tangan Lily dan Haikal, membawa mereka pulang dengan hati yang penuh dengan kegembiraan dan rasa syukur.

Hari pertama sekolah Lily mungkin bermula dengan kesukaran, tetapi akhirnya ia berakhir dengan kegembiraan dan senyuman yang membanggakan.

My Big FamilyWhere stories live. Discover now