Bab 44:Merindu yang Abadi

2 1 0
                                    

Suatu hari, Haikal melangkah perlahan ke tanah perkuburan, tempat di mana ibunya bersemadi. Sejak kematian Mia, Haikal sering datang ke sini, mencari ketenangan dan cara untuk meredakan kerinduan yang menghantui hatinya. Langit kelihatan mendung, seolah-olah turut merasakan kesedihan yang dialami Haikal.

Setibanya di kubur ibunya, Haikal berdiri di hadapan batu nisan yang diukir dengan nama "Mia Qaleesya." Dia menarik nafas panjang sebelum memulakan perbualan yang sering kali dia lakukan ketika datang ke sini.

"Assalamualaikum, Mama," ucap Haikal perlahan, suaranya bergetar dengan emosi. "Mama sihat? Haikal harap Mama tenang di sana."

Dia duduk perlahan di tepi kubur, memandang ke arah bunga yang sudah mulai layu di atas tanah. Setiap kali dia datang, dia akan menggantikan bunga-bunga itu dengan yang baru, seolah-olah berusaha memastikan ibunya tahu bahawa dia masih diingati dan dikasihi.

"Mama... macam mana hari ni?" tanya Haikal, walaupun dia tahu tiada jawapan yang akan datang. "Haikal rindu sangat kat Mama. Hidup tanpa Mama memang susah... semuanya rasa tak sama."

Dia terdiam sejenak, mengumpulkan keberanian untuk menceritakan tentang harinya. "Hari ni, Haikal kerja macam biasa. Kadang-kadang Haikal rasa penat, tapi Haikal cuba kuat... untuk Mama, untuk Ayah, dan untuk Lily. Haikal nak jadi abang yang baik untuk Lily, tapi Haikal risau kalau Haikal tak cukup kuat."

Air mata mula mengalir di pipinya, namun Haikal tidak cuba untuk menyeka. Dia biarkan air mata itu mengalir, seolah-olah setiap titisan membawa sedikit beban yang dirasakannya.

"Mama... kadang-kadang Haikal rasa keseorangan. Walaupun Ayah dan Lily ada, Haikal tetap rasa macam ada satu kekosongan dalam hidup Haikal. Mama adalah sumber kekuatan Haikal dulu, dan sekarang Haikal cuba untuk kuat sendiri."

Dia mengelap air matanya perlahan, cuba mengembalikan ketenangan dalam dirinya. "Tapi Mama, Haikal janji... Haikal akan teruskan hidup dengan baik. Haikal akan pastikan Ayah dan Lily tak perlu risau. Haikal akan jaga mereka macam Mama selalu jaga kami."

Sebelum beredar, Haikal meletakkan sejambak bunga segar di atas kubur ibunya. "Haikal sayang Mama. Haikal akan datang lagi esok... selamat tinggal, Mama."

Dengan langkah yang perlahan, Haikal meninggalkan kubur ibunya, membawa bersama cinta dan rindu yang tidak pernah pudar, tetapi juga dengan tekad untuk menjadi lebih kuat demi keluarganya yang masih ada.

My Big FamilyWhere stories live. Discover now