Bab 7:Tawaran dan Ujian

4 1 0
                                    

Musuh itu mendekati Hairul dengan langkah penuh keyakinan, senyum sinis masih terukir di bibirnya. "Serahkan barang itu dan aku akan bagi isteri dan anak kau. Tiada permainan, tiada helah. Ini perjanjian kita," katanya dengan suara yang mengandungi nada perintah.

Hairul memandang musuhnya dengan mata yang tajam, merasakan kebencian yang mendalam terhadap orang yang berani menyentuh keluarganya. Tetapi dia tahu, dalam situasi ini, dia perlu bijak. Musuhnya ini bukan orang yang boleh dipercayai, dan sebarang langkah yang salah boleh menyebabkan Mia dan Haikal dalam bahaya yang lebih besar.

Dengan perlahan, Hairul menarik nafas panjang. "Baiklah," katanya, suaranya tetap tenang. "Aku akan serahkan barang itu. Tapi aku nak pastikan Mia dan Haikal selamat dulu. Bawa mereka keluar sekarang."

Musuh itu ketawa kecil, gelagatnya seolah-olah dia mengawal segalanya. "Kau tak dalam kedudukan untuk buat syarat, Hairul. Tapi aku akan bagi kau sedikit bukti yang mereka masih hidup." Dia kemudian memberi isyarat kepada seseorang di belakangnya, dan seketika kemudian, Haikal dibawa ke arahnya dan diserahkan kepadanya.

Hairul terkejut, darahnya berderau. "Haikal!" jeritnya dengan cemas. Haikal, yang berada dalam pelukan musuh itu, terus menjerit, "Ayah!" sambil meronta-ronta, cuba melepaskan diri dari genggaman lelaki itu.

Musuh itu hanya tergelak besar, suaranya penuh dengan ejekan. "Hahahahahaha, ala-ala sian dia nak ayah!" katanya sambil memegang Haikal dengan lebih erat. Pandangan sinisnya tertancap pada Hairul, menikmati kekalutan dan ketakutan yang jelas terpancar di wajahnya.

My Big FamilyWhere stories live. Discover now