Bab 20:Masa Sulit

1 1 0
                                    

Beberapa jam kemudian, doktor keluar dari bilik pembedahan dengan wajah yang serius namun tenang. Mia yang duduk di luar bilik pembedahan tidak dapat menahan kecemasannya.

Dia berdiri dengan cepat, menghampiri doktor sambil tangan menggigil memegang Lily yang sedang tidur di pangkuannya. Haikal, yang kelihatan sangat bimbang, berdiri di sebelah ibunya, memegang tangan Mia erat-erat.

"Minta maaf, doktor. Bagaimana keadaan suami saya?" tanya Mia dengan nada cemas, matanya memandang doktor dengan penuh harapan.

Doktor mengambil nafas dalam-dalam, lalu menjawab dengan nada yang penuh empati. "Keadaan Hairul agak kritikal selepas pembedahan.

Kami berjaya mengeluarkan peluru dan merawat kecederaan dalamannya, tetapi dia masih dalam keadaan tidak stabil. Kami akan memantau keadaannya dengan teliti dalam beberapa jam akan datang."

Mia merasakan jantungnya berdegup kencang, hampir tidak mampu menerima berita itu. "Jadi, apa yang perlu saya buat? Adakah dia akan selamat?" tanya Mia, suaranya bergetar.

"Untuk saat ini, kami perlu menunggu dan melihat bagaimana tubuhnya bertindak balas terhadap rawatan," kata doktor. "Kami akan lakukan yang terbaik untuk memastikan dia stabil. Saya faham ini adalah waktu yang sukar untuk Puan. Sekiranya ada perkembangan, kami akan segera memaklumkan."

Mia mengangguk perlahan, berusaha untuk tetap kuat untuk Haikal dan Lily. "Terima kasih, doktor," katanya, suara penuh kesyukuran walaupun hatinya masih penuh kebimbangan.

Haikal, yang mendengar perbualan tersebut, memandang ibunya dengan penuh tanda tanya. "Mama, ayah akan baik-baik saja, kan?" tanya Haikal dengan suara yang lembut, cuba untuk memahami situasi yang sedang berlaku.

Mia memeluk Haikal dan Lily dengan penuh kasih sayang, cuba memberikan ketenangan kepada anaknya. "Ya, Haikal. Kita semua berdoa agar ayah cepat sembuh dan kembali kepada kita," jawab Mia dengan nada yang penuh harapan, walaupun hatinya penuh dengan kerisauan.

Dia dan Haikal kemudian duduk di ruang menunggu, sambil Lily yang masih tidur di pangkuan Mia menjadi sumber kekuatan dan ketenangan dalam saat-saat sukar ini. Mia berdoa tanpa henti agar Hairul dapat bertahan dan pulih secepat mungkin, demi keluarga mereka dan masa depan mereka bersama.

My Big FamilyWhere stories live. Discover now