Bab 27:Warna-Warni Kehidupan

1 1 0
                                    

Di rumah, suasana petang itu tenang dan damai. Lily duduk bersila di ruang tamu, dengan penuh perhatian mewarna di dalam buku mewarna yang baru dibeli oleh Hairul.

Buku itu dipenuhi dengan gambar-gambar haiwan dan pemandangan, yang semuanya menunggu untuk dihiasi dengan warna-warna ceria pilihan Lily.

Crayon-crayon beraneka warna berselerak di sekelilingnya, dan Lily memilih satu demi satu dengan penuh teliti. Wajahnya berkerut sedikit, menunjukkan betapa seriusnya dia dalam aktiviti tersebut. Dia ingin pastikan setiap warna dipilih dengan betul supaya hasilnya nanti cantik dan memuaskan.

Hairul duduk di sofa berhampiran, sambil memerhatikan anak perempuannya dengan penuh kasih sayang. Sesekali, dia tersenyum melihat betapa fokusnya Lily terhadap tugas mewarnanya.

Mia pula sedang menyiapkan makan malam di dapur, tetapi sesekali menjenguk ke ruang tamu untuk melihat Lily.

"Ayah, tengok ni! Cantik tak?" tanya Lily tiba-tiba, sambil mengangkat buku mewarnanya untuk menunjukkan kepada Hairul.

Hairul bangun dan mendekati Lily. Dia memandang gambar yang sedang diwarnai oleh Lily dengan penuh perhatian. "Cantik sangat, sayang. Lily pandai pilih warna. Nanti ayah nak tengok lagi lepas Lily siap semua, boleh?" puji Hairul sambil mengusap kepala Lily.

Lily tersenyum lebar, berasa bangga dengan hasil kerjanya. "Lily akan warna semua gambar dalam buku ni, Ayah!" katanya dengan penuh semangat, kembali menumpukan perhatian pada gambar seterusnya.

Hairul kembali ke sofa, membiarkan Lily menikmati masa mewarnanya. Ia adalah saat-saat kecil seperti ini yang sangat berharga buat Hairul, melihat anak-anaknya berkembang dan menemui kegembiraan dalam perkara-perkara sederhana. Hari itu berakhir dengan suasana yang hangat dan penuh kasih sayang, satu lagi memori manis dalam keluarga kecil mereka.

My Big FamilyWhere stories live. Discover now