Selepas sesi memotong kek, suasana di rumah Hairul terus meriah. Semua orang menikmati momen tersebut dengan penuh kegembiraan. Kek yang telah dipotong diedarkan kepada semua tetamu, termasuk anak-anak yang tidak sabar untuk merasai kemanisan kek tersebut.
Di satu sudut ruang tamu, Hairul sedang berbual mesra dengan adik-beradiknya. Mereka duduk bersama di sofa, mengenang kembali kisah-kisah lama sambil menanyakan khabar satu sama lain. "Macam mana semua orang? Anak-anak sihat?" tanya Hairul dengan senyuman, menikmati kesempatan untuk berbual dengan adik-beradik kesayangannya.
Faizal, adik kedua Hairul, tersenyum sambil memandang ke arah anak-anak mereka yang sedang bermain. "Alhamdulillah, semua sihat. Anak-anak pun makin besar, tak sangka masa berlalu begitu cepat," jawab Faizal dengan nada penuh kesyukuran.
Syazwan pula menyambung, "Ya, memang. Anak-anak kita pun semakin rapat, tengoklah mereka sekarang. Macam Haikal dengan sepupu-sepupunya, seronok tengok mereka bermain bersama."
Hairul memandang ke arah Haikal yang sedang bermain dengan sepupunya di sudut lain ruang tamu. Haikal kelihatan sangat gembira, berlari-lari sambil ketawa bersama-sama sepupu-sepupunya. Mereka bermain permainan yang sederhana, tetapi penuh dengan keceriaan. Gelak tawa mereka memenuhi rumah, mencipta suasana yang sangat membahagiakan.
Ikmal, adik ketiga, tersenyum sambil menyedut minuman yang dipegangnya. "Anak-anak ni cepat sangat membesar. Rasanya baru semalam kita semua masih kecil, main macam mereka. Sekarang, kita pula yang tengok anak-anak kita bermain."
Iman, Faris, dan Akmal, adik-adik yang lain, turut mengangguk setuju sambil tersenyum mengenangkan masa lalu. Mereka semua merasa bersyukur dapat berkumpul bersama seperti ini, di tengah-tengah kesibukan masing-masing sebagai bapa dan suami. Sambutan hari lahir Haikal menjadi alasan yang sempurna untuk mereka semua meluangkan masa bersama.
"Yang penting, kita semua masih rapat. Apa pun yang berlaku, keluarga tetap nombor satu," kata Hairul dengan nada penuh kesungguhan.
Mereka semua mengangguk, menyetujui kata-kata Hairul. Detik-detik seperti ini membuat mereka menghargai erti sebenar sebuah keluarga-tempat di mana kasih sayang dan kebersamaan sentiasa menjadi keutamaan.
Sementara itu, Haikal dan sepupu-sepupunya terus bermain dengan penuh semangat. Permainan mereka yang penuh dengan tawa dan kegembiraan mencerminkan ikatan yang erat di kalangan keluarga Hairul. Hari ini bukan sekadar sambutan hari lahir, tetapi juga perayaan kebersamaan dan kasih sayang yang tiada bandingannya.
YOU ARE READING
My Big Family
FanfictionIni adalah kisah tentang sebuah keluarga besar yang terdiri daripada tujuh adik-beradik lelaki, semuanya merupakan anggota Pasukan Khas Laut (PASKAL), unit elit dalam angkatan tentera laut Malaysia. Abang sulung, Hairul, yang dihormati dan disegani...