Bab 5:Ugutan Yang Berbahaya

4 1 0
                                    

Suatu hari, ketika Hairul keluar sebentar untuk membeli barang keperluan, dia tidak sabar untuk pulang ke rumah dan meluangkan masa bersama Mia dan Haikal. Sesampainya di rumah, dia memarkir kereta di hadapan dan segera melangkah masuk. Hairul memberi salam seperti biasa, dengan harapan dapat mendengar suara ceria Haikal atau senyuman manis Mia menyambutnya.

Namun, rumah itu sunyi. Tiada sahutan dari Mia, dan tiada bunyi langkah kecil Haikal. Hairul merasakan sesuatu yang tidak kena. Dia memanggil nama Mia dan Haikal, tetapi tiada jawapan. Rasa cemas mula meresap dalam dirinya. Hairul segera melangkah ke ruang tamu, kemudian ke dapur, mencari kelibat mereka.

Ketika tiba di ruang makan, Hairul terpandang satu kertas yang terletak di atas meja. Dengan tangan yang sedikit menggigil, dia mengambil kertas itu dan membacanya. Hatinya tersentak apabila mendapati ia adalah surat ugutan. Surat itu menyatakan bahawa Mia dan Haikal telah diculik dan menjadi tebusan. Penulis surat itu menuntut sesuatu yang belum dinyatakan secara terperinci, tetapi jelas sekali niat mereka jahat.

Hairul merasakan dadanya berdenyut kencang. Fikirannya segera berpusing mencari jalan untuk menyelamatkan keluarganya. Dia tahu ini bukan waktu untuk panik. Dia mesti bertindak dengan tenang dan cepat.

Tanpa berlengah, Hairul segera mengeluarkan telefon bimbitnya dan menghubungi adik-beradiknya-Faizal, Syazwan, Ikmal, Iman, Faris, dan Akmal. Mereka semua adalah anggota PASKAL yang terlatih dan sangat dipercayai.

"Faizal, Mia dan Haikal diculik. Aku perlukan kau dan adik-adik yang lain sekarang," suara Hairul tegas tetapi jelas ada kekalutan di sebalik ketenangannya.

Faizal di hujung talian segera menyedari betapa seriusnya situasi ini. "Kami akan sampai secepat mungkin, abang. Kami akan uruskan ini bersama."

Hairul mengangguk walaupun tahu Faizal tak dapat melihatnya. "Terima kasih, Faizal. Kita kena pastikan mereka selamat."

Selepas menamatkan panggilan, Hairul berdiri sejenak, memandang sekeliling rumah yang sunyi. Dia merasakan ketiadaan Mia dan Haikal seperti satu kekosongan yang tidak tertanggung. Namun, Hairul tahu dia tidak boleh tunduk kepada perasaan itu. Dia perlu bertindak cepat dan berhati-hati.

Dengan bantuan adik-beradiknya, Hairul bertekad untuk mencari dan menyelamatkan keluarganya, apa pun yang terjadi. Ini bukan lagi tentang tugas atau kewajipan-ini tentang melindungi orang yang paling dia sayangi dalam dunia ini.

My Big FamilyWhere stories live. Discover now