Beberapa bulan berlalu sejak kejadian tersebut, dan keadaan tangan Haikal semakin pulih. Pada suatu hari, Hairul memutuskan untuk menemani Haikal ke hospital untuk membuka simen yang melingkari tangannya. Haikal kelihatan sedikit cemas, tetapi dia berusaha untuk tetap tenang di depan ayahnya.
Setibanya di hospital, mereka berdua duduk di ruang menunggu, menanti giliran Haikal dipanggil. Hairul memerhati anaknya yang kelihatan resah, lalu berkata dengan lembut, "Haikal, tak perlu risau. Doktor dah kata tangan Haikal dah sembuh dengan baik. Ini cuma proses terakhir saja."
Haikal tersenyum nipis, cuba meyakinkan dirinya sendiri. "Ya, Haikal tahu. Cuma... Haikal takut kalau tangan ni tak kuat macam dulu."
Hairul menghela nafas panjang sambil menepuk bahu anaknya dengan penuh kasih sayang. "Haikal, tak kisah apa pun yang terjadi, ayah tahu Haikal kuat. Sama ada fizikal atau mental, Haikal dah buktikan yang Haikal boleh hadapi apa saja. Jangan risau sangat, ayah ada di sini."
Seketika kemudian, nama Haikal dipanggil oleh jururawat, dan mereka berdua masuk ke bilik rawatan. Doktor yang bertugas tersenyum melihat mereka dan memulakan proses membuka simen tangan Haikal. Dalam beberapa minit, simen itu berjaya dikeluarkan, memperlihatkan tangan Haikal yang kini bebas.
"Alhamdulillah, tangan Haikal sembuh dengan baik," kata doktor sambil memeriksa pergerakan tangan Haikal. "Tapi Haikal kena pastikan untuk lakukan latihan fisioterapi yang diberikan. Jangan terlalu lasak dulu."
Haikal mengangguk, lega kerana proses itu berjalan dengan lancar. "Terima kasih, doktor," ucapnya sambil tersenyum, berasa lebih yakin sekarang.
Setelah keluar dari bilik rawatan, Hairul mengajak Haikal untuk makan tengah hari di restoran berdekatan sebagai meraikan tahap pemulihan yang dicapai.
Ketika mereka duduk di restoran, Hairul mengambil peluang untuk bercakap dari hati ke hati dengan Haikal.
"Haikal, ayah bangga dengan Haikal. Walaupun banyak benda yang kita lalui akhir-akhir ni, Haikal tetap kuat dan teruskan hidup. Ayah nak Haikal tahu yang ayah sentiasa ada untuk Haikal dan Lily, walau apa pun yang berlaku."
Haikal tersentuh dengan kata-kata ayahnya. "Terima kasih, ayah. Haikal janji akan buat yang terbaik. Haikal pun bangga dengan ayah. Walaupun kita dah lalui banyak benda, kita tetap bersama."
Mereka berdua menghabiskan makan tengah hari itu dengan perasaan yang lebih ringan, mengetahui bahawa mereka mempunyai satu sama lain untuk terus menghadapi cabaran hidup.
Setelah selesai, Hairul dan Haikal pulang ke rumah dengan semangat yang baru, bersedia untuk melangkah ke hadapan dengan keyakinan dan kekuatan yang mereka bina bersama.
YOU ARE READING
My Big Family
FanficIni adalah kisah tentang sebuah keluarga besar yang terdiri daripada tujuh adik-beradik lelaki, semuanya merupakan anggota Pasukan Khas Laut (PASKAL), unit elit dalam angkatan tentera laut Malaysia. Abang sulung, Hairul, yang dihormati dan disegani...