Bab 54:Kenangan dan Janji Setia

1 1 0
                                    

Pada suatu hari yang tenang, Hairul memutuskan untuk melawat kubur Mia. Sudah lama dia tidak meluangkan masa sendirian di sana, dan hatinya terasa berat dengan segala perkara yang telah berlaku.

Dengan sejambak bunga di tangan, dia berjalan perlahan menuju pusara isteri tercinta. Setibanya di sana, Hairul meletakkan bunga di atas pusara Mia dan duduk di sisi kubur itu, memandang dengan sayu.

"Assalamualaikum, sayang..." Hairul memulakan bicara, suaranya bergetar sedikit. "Lama rasanya abang tak datang sini bercakap dengan sayang. Abang rindu sangat kat Mia."

Dia menghela nafas panjang, cuba menahan air mata yang mula bergenang. "Banyak yang dah berlaku sejak Mia pergi... Abang cuba buat yang terbaik, cuba jadi ayah yang baik untuk Haikal dan Lily, tapi... ayang rasa kadang-kadang abang tak cukup kuat."

Hairul meraup wajahnya dengan kedua-dua tangan, lalu melanjutkan, "Sayang tahu tak, lepas sayang pergi, abang rasa hidup ni macam kosong sangat. Abang cuba isi kekosongan tu, dengan harapan ada orang lain yang boleh jaga Haikal dan Lily macam mana Mia buat dulu. Abang jumpa Aini... dia nampak baik pada awalnya, tapi... Mia, dia tak macam yang abang harapkan."

Hairul menggeleng perlahan, mengenang segala masalah yang berlaku sejak Aini masuk ke dalam hidup mereka. "Aini... dia cuba jadi ibu tiri, tapi dia tak pernah sayang Haikal dan Lily macam Mia sayang mereka. Malah, dia anggap anak-anak kita beban, Mia. Dia suruh abang halau mereka keluar dari rumah kita. Abang tak sanggup dengar tu... dan akhirnya, abang ceraikan dia. Abang tak boleh benarkan orang lain buat anak-anak kita macam tu."

Seketika, Hairul terdiam, membiarkan kesedihan menyelubungi dirinya. "Mia, abang takut. Abang takut yang abang tak cukup kuat untuk jadi ayah yang baik untuk Haikal dan Lily. Abang takut yang abang tak boleh jaga mereka dengan baik, macam Mia jaga mereka dulu. Tapi... abang janji, abang akan cuba sehabis baik, untuk sayang. Abang takkan biarkan sesiapa pun sakiti anak-anak kita lagi."

Air mata yang ditahan akhirnya mengalir di pipi Hairul. Dia menunduk, tangannya menggenggam erat batu nisan Mia. "Abang rindukan Mia... abang rindu senyuman Mia, rindu gelak tawa kita bersama... Rindu segala-galanya. Tapi abang tahu, Mia nak abang terus kuat, teruskan hidup, dan jaga Haikal dan Lily sebaik mungkin."

Setelah beberapa lama duduk di situ, Hairul akhirnya bangun, mengusap batu nisan Mia dengan penuh kasih sayang. "Al-Fatihah..." Dia membaca surah itu dengan penuh khusyuk, mendoakan kesejahteraan roh isteri tercintanya.

Sebelum melangkah pergi, dia melihat kembali pusara Mia dan berkata, "Sampai kita jumpa lagi, sayang. Abang akan teruskan hidup, untuk Mia, untuk Haikal, untuk Lily..."

Dengan hati yang lebih ringan, Hairul melangkah pulang, bertekad untuk menjadi ayah yang lebih baik dan terus menjaga keluarganya seperti yang Mia mahukan.

My Big FamilyWhere stories live. Discover now