Beberapa minggu berlalu, Hairul dan Auni semakin rapat, meluangkan banyak masa bersama untuk mengenal satu sama lain dengan lebih mendalam.
Suatu hari, di rumah, Hairul sedang bersiap-siap di dalam bilik untuk keluar berjalan ke taman bersama Auni. Dia mengenakan kemeja kasual berwarna biru dan seluar slack hitam, tampak lebih bergaya dari biasa.
Lily yang kebetulan lalu di depan bilik ayahnya, berhenti dan bersandar di tepi pintu sambil memerhatikan Hairul dengan senyum nakal. "Wah, ayah pakai macam ni nak pergi mana?" usik Lily, matanya bersinar-sinar dengan keinginan untuk tahu lebih lanjut.
Hairul menoleh dan tersenyum lebar melihat anak perempuannya itu. "Ayah nak keluar kejap. Jalan-jalan kat taman," jawab Hairul, cuba untuk bersikap tenang, tetapi jelas kelihatan ada sedikit kegembiraan yang tak dapat disembunyikan di wajahnya.
"Jalan-jalan dengan siapa?" tanya Lily lagi, kali ini dengan nada lebih ingin tahu.
Hairul berhenti sejenak, memikirkan bagaimana hendak menjelaskan kepada Lily. "Dengan kawan ayah, Auni. Lily ingat tak, ayah pernah cerita pasal dia?"
"Oh, Auni tu... yang selalu ayah cerita tu?" balas Lily sambil mengangkat kening, senyumannya semakin melebar. "Ayah nampak lain hari ni. Excited ke?"
Hairul tergelak kecil sambil menggelengkan kepala. "Lily ni... Bukanlah excited sangat, cuma ayah rasa senang bila keluar dengan dia. Dia seorang yang baik."
Lily mengangguk, memahami perasaan ayahnya. "Lily faham, ayah. Lily tak kisah pun kalau ayah gembira. Lagipun, mama mesti suka tengok ayah happy."
Hairul tersentuh dengan kata-kata Lily. Dia menghampiri anaknya dan memeluknya erat. "Terima kasih, Lily. Ayah sangat bersyukur ada Lily dan Haikal."
Lily membalas pelukan itu dengan lembut. "Ayah pergilah, jangan buat Auni tunggu lama."
Hairul melepaskan pelukan itu dan tersenyum sebelum mengambil kunci keretanya. "Okay, ayah pergi dulu. Lily jaga rumah ya."
"Jangan risau, ayah. Lily dan Haikal akan jaga semuanya," jawab Lily dengan senyuman penuh kasih.
Hairul meninggalkan rumah dengan perasaan yang lebih ringan dan penuh harapan. Dia tahu bahawa dia tidak akan pernah melupakan Mia, tetapi dia juga sedar bahawa Auni mungkin membawa sinar baru dalam hidupnya. Sementara itu, Lily tersenyum sendiri, senang melihat ayahnya perlahan-lahan menemui kebahagiaan baru.
YOU ARE READING
My Big Family
FanficIni adalah kisah tentang sebuah keluarga besar yang terdiri daripada tujuh adik-beradik lelaki, semuanya merupakan anggota Pasukan Khas Laut (PASKAL), unit elit dalam angkatan tentera laut Malaysia. Abang sulung, Hairul, yang dihormati dan disegani...