Suatu hari, Haikal sedang bermain skateboard dengan kawan-kawannya di taman. Mereka berseronok sambil melakukan pelbagai aksi di papan luncur, dan Haikal, yang semakin mahir dengan permainannya, mula mencuba gerakan baru. Namun, dalam kegembiraan itu, Haikal terleka dan hilang keseimbangan ketika mencuba satu aksi yang mencabar.
Dalam sekelip mata, Haikal terjatuh dengan kuat. Dia terasa sakit yang teramat pada tangan kirinya, dan darah mula mengalir dari luka kecil di dahinya. Kawan-kawannya segera berlari ke arahnya untuk melihat keadaannya.
"Aduh, tangan aku...," Haikal mengerang kesakitan sambil memegang tangannya yang patah. Seorang kawannya segera menghubungi ambulans, manakala yang lain cuba menenangkan Haikal dan memastikan dia tidak bergerak terlalu banyak sehingga bantuan tiba.
Mereka membawa Haikal ke hospital, dan setelah menjalani pemeriksaan, doktor mengesahkan bahawa tangan Haikal patah dan perlu disimen. Luka di dahinya juga dibersihkan dan dijahit dengan beberapa jahitan. Haikal hanya mampu menghela nafas panjang, merasakan kesakitan yang mendalam, namun dia bersyukur kerana kecederaannya tidak lebih teruk.
Ketika Haikal dibenarkan pulang ke rumah, dia tahu dia perlu berehat selama beberapa minggu sebelum boleh kembali ke aktiviti kegemarannya. Namun, dia juga sedar bahawa ayahnya pasti akan bimbang akan keselamatannya jika mengetahui tentang kejadian itu.
Oleh sebab itu, Haikal membuat keputusan untuk menyembunyikan tentang kecederaan tersebut, berharap agar tangan dan lukanya sembuh dengan cepat tanpa menimbulkan kebimbangan kepada ayahnya. Walaupun begitu, Haikal tetap bersemangat untuk pulih dan kembali bermain skateboard bersama kawan-kawannya.
Dalam perjalanan pulang, Haikal berjalan kaki menuju rumah, menahan kesakitan pada tangannya yang patah dan luka di dahinya. Sesampainya di rumah, Haikal bergerak dengan perlahan dan senyap menuju biliknya, berusaha agar tidak menarik perhatian sesiapa. Namun, tiba-tiba, Hairul keluar dari biliknya. Haikal terkejut melihat ayahnya.
"Eh... Haikal, bila balik?" tanya Hairul, sedikit kehairanan. "Ayah tak dengar pun bunyi pintu."
Haikal yang cuba menyembunyikan tangannya yang cedera di belakangnya, cuba berlagak tenang. "Amm... Haikal baru je balik," jawabnya dengan nada yang berdebar.
Hairul memandang Haikal dengan teliti, merasakan ada sesuatu yang tidak kena. "Ouh, eh! Kenapa dengan dahi tu"Ni tangan Haikal kenapa?" tanya Hairul, matanya tertumpu luka didahinya dan tangan Haikal kiri yang cuba disorokkan.
YOU ARE READING
My Big Family
FanfictionIni adalah kisah tentang sebuah keluarga besar yang terdiri daripada tujuh adik-beradik lelaki, semuanya merupakan anggota Pasukan Khas Laut (PASKAL), unit elit dalam angkatan tentera laut Malaysia. Abang sulung, Hairul, yang dihormati dan disegani...