Suatu hari, ketika Hairul sedang berehat selepas pulang dari kerja, telefon di rumahnya berbunyi. Hairul menjawab panggilan itu dengan segera, dan ternyata ia adalah panggilan dari sekolah Haikal. Suara serius seorang guru kedengaran di hujung talian, membuatkan Hairul berasa tidak tenang.
"Encik Hairul, saya minta maaf mengganggu, tapi saya perlu maklumkan bahawa Haikal terlibat dalam satu insiden di sekolah hari ini," kata guru tersebut.
Hati Hairul berdegup kencang. "Apa yang berlaku, cikgu? Adakah Haikal baik-baik saja?" tanyanya dengan nada cemas.
"Haikal terlibat dalam pergaduhan dengan seorang murid lain. Dia dituduh mencuri sesuatu dari rakannya, dan pergaduhan berlaku selepas itu," jelas guru tersebut.
Hairul terkejut mendengar tuduhan itu. Dia tahu Haikal, walaupun masih kecil, adalah anak yang jujur dan bertanggungjawab. Tuduhan mencuri tidak masuk akal baginya.
"Baiklah, saya akan datang ke sekolah secepat mungkin. Terima kasih kerana maklumkan kepada saya, cikgu," kata Hairul sebelum menamatkan panggilan.
Dia segera memberitahu Mia tentang apa yang berlaku. Tanpa membuang masa, mereka berdua bergegas ke sekolah Haikal untuk mengetahui hal sebenar. Di sepanjang perjalanan, fikiran Hairul penuh dengan kebimbangan, namun dia berusaha untuk kekal tenang.
Sesampainya di sekolah, Hairul dan Mia dibawa ke bilik guru di mana Haikal sedang menunggu bersama beberapa guru dan seorang murid lain yang terlibat dalam insiden tersebut. Haikal duduk dengan wajah yang muram, dan jelas dia berada dalam keadaan tertekan.
Guru kelas Haikal, Cikgu Syahira, berdiri dan menyambut mereka dengan wajah serius. "Encik Hairul, Puan Mia, terima kasih kerana datang segera. Kami ingin mendengar penjelasan dari kedua-dua pihak sebelum mengambil sebarang tindakan."
Hairul duduk di sebelah Haikal, dan memandang anaknya dengan penuh kasih sayang. "Haikal, ayah di sini. Ceritakan pada ayah apa yang berlaku."
Haikal memandang ayahnya dengan mata yang berkaca-kaca. "Ayah, Haikal tak buat apa-apa. Kawan tu kata Haikal curi barang dia, tapi Haikal tak ambil pun. Dia yang tiba-tiba marah, dan kita mula bergaduh," jelas Haikal dengan suara yang bergetar.
Hairul dapat melihat kesedihan dan kekecewaan dalam mata anaknya. Dia tahu bahawa Haikal sedang berkata jujur. Mia, yang duduk di sebelahnya, mengusap bahu Haikal dengan lembut, memberikan sokongan moral yang sangat diperlukan oleh anak mereka saat itu.
Guru kemudian memanggil murid lain yang terlibat untuk memberi penjelasan. Ternyata ada salah faham antara mereka, dan barang yang hilang itu sebenarnya tidak dicuri oleh Haikal. Barang itu ditemui di tempat lain, dan ia adalah satu kesilapan yang menyebabkan pergaduhan tersebut berlaku.
Selepas mendengar penjelasan dari semua pihak, guru-guru bersepakat bahawa insiden ini hanyalah salah faham, dan Haikal dibebaskan dari tuduhan tersebut. Hairul dan Mia merasa lega kerana kebenaran akhirnya terbukti.
"Haikal, kami minta maaf atas apa yang berlaku. Cikgu harap perkara seperti ini tidak akan berlaku lagi," kata Cikgu Syahira dengan nada lembut.
Haikal mengangguk, masih sedikit terganggu oleh kejadian itu, tetapi dia merasa lebih baik apabila mengetahui bahawa dia tidak bersalah. Hairul berterima kasih kepada guru-guru kerana menangani isu ini dengan adil dan profesional.
Selepas itu, mereka pulang ke rumah. Dalam perjalanan, Hairul dan Mia berbincang dengan Haikal tentang pentingnya jujur dan bagaimana menangani situasi seperti itu dengan baik. Haikal mendengar dengan penuh perhatian, dan dia berjanji akan lebih berhati-hati di masa depan.
Hari itu mungkin penuh dengan cabaran, tetapi ia juga memberikan pelajaran penting kepada Haikal dan seluruh keluarganya tentang kejujuran, komunikasi, dan bagaimana menghadapi konflik dengan matang.
YOU ARE READING
My Big Family
FanfictionIni adalah kisah tentang sebuah keluarga besar yang terdiri daripada tujuh adik-beradik lelaki, semuanya merupakan anggota Pasukan Khas Laut (PASKAL), unit elit dalam angkatan tentera laut Malaysia. Abang sulung, Hairul, yang dihormati dan disegani...