Bab 23:Kasih Sayang Ayah

1 1 0
                                    

Semasa mereka sedang asyik bermain, tiba-tiba Lily mula menangis dengan kuat. Mia yang sedang duduk di sofa, cuba memujuk bayi kecil itu dengan lembut.

Dia menggendong Lily dan mengayunkan badan dengan perlahan, berharap agar bayi itu berhenti menangis. Namun, Lily terus meronta-ronta dan menangis dengan kuat, tidak puas dengan usaha Mia untuk menenangkannya.

Haikal yang sedang bermain dengan ayahnya berpaling dan melihat keadaan adiknya. "Mama, kenapa Lily menangis?" tanya Haikal, kelihatan bimbang.

Hairul, yang mendengar tangisan Lily, memandang ke arah Mia dan Lily. Melihat bahawa usaha Mia tidak berjaya menenangkan Lily, Hairul segera memahami apa yang mungkin menyebabkan bayi itu menangis.

"Nampaknya Lily mahukan ayahnya," kata Hairul sambil menghulurkan tangannya ke arah Mia.

Mia mengangguk, walaupun kelihatan sedikit letih. Dengan penuh hati-hati, dia menyerahkan Lily kepada Hairul. Sebaik sahaja Hairul memegang Lily dalam pelukannya, tangisan bayi itu perlahan-lahan reda. Lily mengangkat kepalanya, memandang ayahnya dengan penuh rasa tenang.

"Eh, betul lah Lily hanya mahu ayahnya," kata Mia dengan senyuman lembut. "Terima kasih, sayang."

Hairul tersenyum dan mengusap kepala Lily dengan lembut. "Tidak apa, sayang. Ayah ada di sini."

Lily, yang kini merasa selesa dalam pelukan ayahnya, mulai berhenti menangis. Dia memandang Hairul dengan penuh kepercayaan, seolah-olah merasakan kehadiran dan kasih sayang yang diberikan oleh ayahnya.

Haikal, melihat keadaan itu, tersenyum puas. "Lily memang sayang ayah," katanya dengan gembira.

Mia turut merasa lega melihat Lily yang kini tenang dalam pelukan Hairul. "Sekurang-kurangnya, kita boleh teruskan permainan kita sekarang," kata Mia, kembali ke arah sofa dengan penuh rasa bahagia.

Hairul, sambil memegang Lily, menyertai Haikal dalam permainan kad. Dengan Lily yang tidur nyenyak dalam pelukannya, Hairul merasa semakin dekat dengan keluarganya. Mereka terus bermain dan berbual, merasakan kehangatan dan kebahagiaan dalam setiap detik kebersamaan mereka.

My Big FamilyWhere stories live. Discover now