Di ruang tamu, suasana sedikit lebih tenang selepas makan malam yang tegang. Mia, Hairul, dan ibu Mia sedang berbual sambil duduk di sofa, sementara Haikal bermain dengan telefon bimbit di sudut bilik dan Lily bersandar di riba neneknya, kelihatan lebih tenang setelah pertemuan awal yang memenatkan.
**Ibu Mia:** (dengan nada lembut) Mia, Hairul, ibu minta maaf atas sikap abah. Dia memang begitu kadang-kadang. Susah nak ubah perangai dia.
**Mia:** (mengangguk) Tak apa, ibu. Mia faham. Hairul pun faham. Lagipun, kami datang sini untuk bersilaturahim.
**Hairul:** (tersenyum sedikit) Ya, betul. Kami cuma nak tunjukkan yang kami ambil berat tentang keluarga.
Sementara itu, Haikal yang sedang asyik bermain telefon bimbitnya, hanya sesekali mencuri pandang ke arah ibu bapanya dan neneknya. Dia tidak mahu menyertai perbualan tetapi tetap menjaga jarak yang agak jauh dari ketegangan yang berlaku. Lily, yang bersandar di riba neneknya, bermain dengan mainan kecil yang dibawa bersama.
**Ibu Mia:** (memerhatikan Lily) Lily nampak seronok je dengan nenek.
**Mia:** (tersenyum) Ya, Lily memang cepat rapat dengan nenek.
**Ibu Mia:** (sambil tersenyum kepada Lily) Lily sayang nenek, kan?
**Lily:** (dengan suara kecil) Sayang nenek...
**Ibu Mia:** (mengusap kepala Lily) Nenek pun sayang Lily.
Mia memandang Hairul, yang kelihatan sedikit letih tetapi cuba menunjukkan wajah ceria untuk keluarganya. Mia tahu bahawa Hairul sedang berusaha keras untuk menyembunyikan rasa stresnya dan berusaha untuk beradaptasi dengan keadaan yang tegang.
**Mia:** (dengan lembut) Sayang, jangan risau sangat tentang abah. Saya tahu semua ni bukan mudah. Yang penting, kita bersama.
**Hairul:** (mengangguk) Terima kasih, sayang. Abang akan cuba yang terbaik untuk kita semua.
**Ibu Mia:** (menawarkan teh) Nak minum teh atau kopi? Boleh buatkan untuk semua.
**Mia:** (tersenyum) Teh untuk saya, dan Hairul mungkin kopi.
**Hairul:** (tersenyum) Ya, kopi untuk saya.
**Ibu Mia:** Baiklah, ibu akan buatkan.
Ibu Mia bergerak ke dapur, meninggalkan Mia dan Hairul berbual di ruang tamu. Haikal masih leka dengan telefon bimbitnya, tetapi dia memandang ibu bapanya dari masa ke masa. Lily pula, sudah tidur lena dalam pelukan neneknya.
Suasana di ruang tamu semakin tenang, dengan harapan bahawa malam ini akan berakhir dengan lebih baik daripada yang dijangkakan. Walaupun ketegangan masih terasa, kehadiran keluarga dan kasih sayang yang diberikan memberikan sedikit ketenangan dan penghiburan.
YOU ARE READING
My Big Family
FanficIni adalah kisah tentang sebuah keluarga besar yang terdiri daripada tujuh adik-beradik lelaki, semuanya merupakan anggota Pasukan Khas Laut (PASKAL), unit elit dalam angkatan tentera laut Malaysia. Abang sulung, Hairul, yang dihormati dan disegani...