Hey! ❤
--
"Kenapa pulak ni Amanda?" tanya Mrs.Choi dengan lembut.
"Sorry omma. Amanda nak tinggal bersama haelmoni di Amerika. Please let me go omma. Ini untuk kebaikan Amanda juga.." Amanda memujuk rayu Mrs.Choi dan Mr.Choi.
"Tell my why? Why?!" kata Mr.Choi dengan agak tegas. Mrs.Choi mengusap belakang Mr.Choi supaya dia bertenang.
"Amanda ada sebab sendiri. Petang ni flight Amanda. Mianhae omma, appa. Trust me, ni untuk kebaikan Amanda. Omma dengan appa taknak ke tengok Amanda bahagia nanti?"
Omma dan appa Amanda terdiam sejenak.
"Arasseo. Appa bagi kamu pergi ke Amerika. Tapi, selepas 2 tahun. Kamu perlu kembali ke Korea semula" Amanda sudah tersenyum lebar. Dia pantas memeluk omma dan appanya.
"Gumawo omma! Gumawo appa!" Mrs.Choi dan Mr.Choi menganggukkan kepala. Mereka percaya bahawa haelmoni Amanda boleh menjaga Amanda dengan baik.
Amanda naik ke atas dan menelefon haelmoni nya.
"Hello haelmoni?"
[Hello Amanda. Macam mana? Omma dengan appa kamu bagi ke? Kalau tak bagi pun haelmoni akan ambil kamu juga.]
Amanda sedikit terasa dengan sikap haelmoninya itu. Haelmoninya itu masih tidak memaafkan kedua orang tua nya. Huhh..
"Ah nae! Omma dan appa bagi. Flight Amanda petang ni, so maybe malam nanti baru sampai Amerika."
[Ok. Nanti haelmoni tunggu dekat airport Amerika]
"Nae haelmoni.."
Haelmoni Amanda memutuskan talian.
Dia segera mengemas barang-barang yang perlu dibawa ke Amerika.
+++++
Amanda termenung lama memandang biliknya. Selepas ini dia akan meninggalkan rumah ini dan bilik ini. Yang paling penting, sekolah itu.
"Amanda dah siap?" Amanda menoleh kebelakang dan melihat ommanya berada di pintu.
"Dah siap dah. Hehe jom"
"Letak bagasi Amanda tu dalam bonet kereta." Amanda mengangguk dan meletakkan bagasi bagasi nya ke dalam bonet.
"Dah jom." Mr.Choi memandu menuju ke arah lapangan terbang.
Di dalam kereta, mereka banyak mendiamkan diri. Mungkin mereka sedih kerana perlu berjauhan dengan sesama sendiri.
Perjalanan ke lapangan terbang mengambil masa 25 minit sahaja.
"Dah sampai. Jom."
Jam menunjukkan pukul 4:05 p.m. Flight Amanda pukul 4:15 p.m. Lagi 10 minit sahaja.
"Amanda, duduk sana dengar cakap haelmoni tau. Take care. Jangan melawan cakap haelmoni." Amanda mengangguk setelah mendengar pesanan Mrs.Choi.
"Amanda dah sampai sana call kami okay?" Amanda mengangguk lagi.
"Belajar rajin rajin." Amanda mengangguk.
"Jaga diri di negara orang." Amanda mengangguk lagi. Penat sudah dia asyik mengangguk. Nanti jadi burung belatuk baru tahu.
"For passenger to America, please proceed to gate number 11. For passenger to America, please proceed to gate number 11. Thankyou."
"Tu ha, dah panggil dah tu. Jaga diri ya sayang." Mrs.Choi memeluk dan mencium dahi Amanda . Begitu juga dengan Mr.Choi.
"Hajima.. jangan nangis okay omma? Amanda pergi sekejap je." Mrs.Choi mengangguk dan, itulah kali terakhir Amanda melihat senyuman omma dan appanya. Dia menarik bagasi-bagasinya dan pergi ke gate 11.
"Goodbye Korea" Amanda berkata perlahan.
Dia kini berada di dalam kapal terbang. Perjalanan dari Korea ke Amerika mengambil masa selama 4 jam. (Author hentam)
Amanda melelapkan matanya dahulu.
+++++
Amanda tersedar dari tidur apabila pramugari di situ memberitahh bahawa kapal terbang akan mendarat dan penumpang-penumpang dikehendaki memakai tali pinggang.
Amanda memakai tali pinggang dengan kemas.
Kapala terbang kini sudah mendarat. Amanda terkejut melihat lapangan terbang Amerika. Ini ialah kali pertama dia datang ke Amerika. Dia menarik kedua-dua bagasinya dan berjalan ke tempat yang diberitahu oleh haelmoninya tadi.
Amanda merasakan ada orang memeluknya dari belakang. Dengan perlahan-lahan dia memandang ke belakang.
"Haelmoni!!!!!!!" jerit Amanda dengan riang. Dia dan neneknya berpelukan mesra.
"Jom, kita pergi rumah haelmoni." Amanda mengangguk dan mengikut neneknya.
"Uwohhhh! Besarnya rumah haelmoni!" Mana tak nya, rumah nya mempunyai 6 tingkat. Swimming pool di atas bumbung. Haih susah nak cakap. Lif pun ada. Memang besar.
"Okay now you have to tell me everything" kata haelmoni sambil duduk di hadapan ku.
"Macam ni..." Amanda pun menceritakan semua yang berlaku di sekolahnya pada haelmoni.
"Kesian betul cucu haelmoni ni. Tapi kenapa Minji suruh kamu rahsiakan pasal keluarga kita?"
"Entah. Tapi kini, semua pelajar di situ sudah tahu. Amanda di buli juga di situ. Jadi, Amanda berkeputusan untuk tinggal bersama haelmoni di Amerika. Boleh juga Amanda merasa hidup di negara orang hehe." Nenek Amanda tersenyum melihat Amanda.
"Haelmoni dah daftarkan sekolah untuk kamu. Cucu haelmoni kena cakap bahasa inggeris tau?" Amanda mengangguk sambil tersenyum.
Amanda memeluk haelmoninya dan berkata,
"Terima kasih haelmoni."
--
KAMSAHAMNIDA.
YOU ARE READING
played
FanfictionKata cinta kau ungkapkan, Menusuk ke dalam jiwa, Kepercayaan yang makin pudar, Perpisahan yang makin hampir, Dapatkah bahagia dikecapi? -------------- Penerangan/Pengakuan: Cerita yang sebenarnya banyak cliffhanger, twisted plot dan sebagainya. H...