Sorry for the late update peeps! I'm busy with my school works though my school's sport day is coming soon so yeah. I warn you, this is a short update cause i'm getting lazy this lately."You shouldn't gave up too early, Kai. You once said to me you loved your wife so much more than yourself but you left her behind with your daughter? You're now a father, a dad to Ameline and you should know that you shouldn't leave your queen and princess."
"Uncle, i'm not leaving them i swear to God i never wanted to do that uncle, jebal. Just support me and please say i did the right thing." Kai menunduk.
Jari jemarinya digenggam kemas. Jantungnya bergedup laju. Resah, cemas, risau, kecewa. Perasaannya bercampur baur.
"You always hurt the ones you love, the ones you shouldn't hurt at all. You always take the sweetest rose and crush it until the petals fall. You always break the kindest hearts with a nasty words/actions you can't recall. Hmmm. By the way, i want you to live with me since you have nowhere to live right now and since your cancer has getting more worse."
Uncle Jason menepuk perlahan bahu Kai dan ia menyebabkan Kai mendongak memandang lelaki tua itu. "Pray to God, everything's gonna be fine and don't forget to eat your medicines. You're young, don't let such little bad things drag you down."
"Thankyou, Uncle." Uncle Jason mengangguk lalu beredar pergi. Kai melepaskan keluhan kecil, sedikit sebanyak kata-kata Uncle Jason memberinya semangat untuk bangun.
"Mungkin oppa boleh pulihkan penyakit oppa, but, i don't know if i can heal your heart pains."
🍃🍃🍃
"Amanda.. Dia tak pernah bagitahu omma atau appa. Dua tahun yang lepas? Tak silap omma dia ada pergi outstation tapi tak sangka masa tu.. Ya Tuhan, anakku." Terjatuh air mata jernih Puan Kim, ibu kepada Kai. Amanda meneguk liur lalu mendakap lembut sambil mengusap-usap perlahan belakang badan ibu mertuanya itu.
"Amanda kena kuat demi Kai, demi Ameline. Amanda susukan Ameline, sekejap lagi omma datang. Omma jadi babysitter Ameline ya? Amanda tak boleh lemah macam ni ya sayang? Tenangkan fikiran. Omma pergi dulu." Kerusi diseret kebelakang. Amanda hanya merenung ke luar jendela wadnya itu.
"Lepas satu, satu masalah datang. Macam mana kita nak bahagia macam dulu lagi?" Renungan Amanda terhenti apabila Ameline merengek. Mahukan susu.
"Shh.. Anak omma, jangan nakal-nakal ya sayang?" Punggung anak kecil itu ditepuk lembut sebelum menyusu. Amanda tersenyum walaupun pudar, dia cuba menerima hakikat dan takdir yang telah ditulis.
Oleh author.
Pipi anak kecil itu digomol. "Comelnya anak omma. Besar nanti mesti cantik kan? Ameline kalau nak cari lelaki yang macam mana besar nanti, cari macam appa tau?"
Bayi kecil; Ameline tertawa kecil sebelum kembali menyusu. Dia kelihatan gembira selepas mendapat susu, kemudian Ameline dipakaikan baju oleh Amanda. Amanda memandang lama baju purple putih bergambar Mickey Mouse itu. Rohnya melayang ke alam lamunan.
"Tengok ni! Cantiknya baju bayi-bayi ni. Comel sangat sayang kalau anak kita pakai ni." Kai tersenyum lebar.
"Ni."
"Ni."
"Ni."
"Semuanya nampak comel! Sayang nak beli yang mana? Kita beli semualah. Borong terus, jangan risau—"
"No, no, no. Pilih dua pasang je lepastu kita tengok kedai-kedai lain okay?" Amanda memaut lengan Kai yang mukanya telah memasam mencuka. Nak merajuk lah tu orang tak kasi beli baju.
"Okay, okay my beloved husband. Pilih lah mana yang awak nak tapi saya satu pasang, awak satu pasang, boleh?"
"Deal!" Ujar Kai sambil tersengih. Amanda menguntum senyum sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.
Kai berlari-lari anak mencari baju bayi kesukaannya. Katanya terlalu banyak yang comel dan cantik, tak tahu nak pilih yang mana. Rambang mata betul!
"Sayang! I've found one. The most suitable one for our coming-soon-Ameline. Cute kan?" Sepasang baju Mickey Mouse berwarna purple putih disua kepada Amanda sambil keningnya dinaik-naikkan.
"Comel. Pandai oppa pilih, nak yang ni ke?"
"Haah. Kan, i know that. Yup, kita pilih ni lepastu kita tengok kasut yang lain. Mana tahu ada yang berkenankan. Kalau boleh, lepas baby lahir, oppa nak dia pakai ni lepas dia lahir tu." Kai mengajukan apa yang terpendam di dalam benaknya.
"Anything for you."
"Uweeekk..." Suara anak kecil menangis membuatkan lamunan Amanda terhenti. Dia cepat cepat mengendong Ameline dan menepuk punggung bayi kecil itu.
"Boleh ke kita hidup tanpa appa Ameline nanti?"
Setitis air mata jernih jatuh ke pipi bersih bayi itu.
YOU ARE READING
played
FanfictionKata cinta kau ungkapkan, Menusuk ke dalam jiwa, Kepercayaan yang makin pudar, Perpisahan yang makin hampir, Dapatkah bahagia dikecapi? -------------- Penerangan/Pengakuan: Cerita yang sebenarnya banyak cliffhanger, twisted plot dan sebagainya. H...