Kapittel 58: Frihets Festivalen

219 22 4
                                    

Michelle stod med Michel på utkanten torget foran slottet og ventet. Bak dem var det en stor portal åpning inn til torget hvor det var full feiring. Det var mandag 1.august og den første dagen av frihets festivalen. Festivalen hadde vært et stort samtale tema hos mange. Festivalen var ekstra spesiell da fordi det var 10 års jubileum etter krigen. Michelle så inn igjennom porten. Hun hadde aldri vært på festivalen, hun syntes det ikke var noe gøy å feire. Hun syntes det var som å feire at faren hennes døde. Ingen på barnehjemmet var så glad i festivalen, men de dro dit uansett. Bortsett fra Michelle som så på fra avstand. Men den gangen hadde hun ikke akkurat noe valg. Hun måtte uansett komme den siste dagen til den store festen på slottet. Siden det var jubileum hadde alle som har en stor forbindelse med krigen blitt invitert som betydde at hele barnehjemmet hadde blitt invitert. Hun likte det ikke, men hun kunne ikke på en måte si nei til en invitasjon fra kongen. Hun og Michel ventet på Celina, Zuko og Astrid. De haddr blitt enige om å se åpnings seremonien for festivalen sammen.《Kommer de snart?》spurte Michelle og så på Michel. Han tok fram mobilen sin og sjekket den.《De skulle vært her nå.》sa han og la mobilen i lomma. Michelle så seg rundt. Det var fult av folk der så det var umulig finne noen.《Kaosmagi-Drageøye.》tenkte Michelle og lukket øynene. Hun åpnet dem igjen og så seg rundt. Hun kunne se alt som var å se. Fra ting på størrelse på en liten nål og ting som var over 600 meter unna.《De kommer ganske snart.》sa Michelle og pekte mot et sted i mengden. 《Hvor?》spurte Michel og så dit hvor Michelle pekte.《Om fem, fire, tre, to og nå.》sa Michelle og viftet med fingeren hun hadde pekte med. Akkurat samtidig kom Zuko, Astrid og Celina til syne. De fikk øye på Michelle og Michel kom bort til dem 《Klare?》spurte Astrid og så på dem.《Jepp.》sa Michel og de begynte å gå inn på torget.

《Vi går så nærme vi kommer slottet. Da har vi best utsikt over åpnings seremonien.》sa Celina og pekte på slottet mens de gikk. 《Når starter egentlig åpnings seremonien?》spurte Zuko. Astrid kikket på klokka si og sa 《Den starter om 15 minutter.》 Michel så seg litt rundt og sa 《Det er mange som velger å se på bare paraden som går igjennom torget mens de står i kø på forskjellige ting. Ingenting åpner før åpnings seremoien er ferdig. Men de vet ikke hva de går glipp av. Åpnings seremonien er noe av det beste》 Astrid nikket 《Det er sant.》sa hun. De stilte seg bak et gjerde som lagde en stor sirkel foran porten til slottet. De fikk ikke stått helt ved gjerdet, men ganske nærme.

De stod der og ventet mens torget langsomt fylte seg opp. Og så, på den andre siden av torget ble det spilt høy musikk og mengden begynte å juble. Musikken ble høyere og høyere jo nærmere paraden kom den åpne plassen.《Der.》sa Celina og pekte mot et sted på den åpne plassen. Michelle så dit Celina pekte og så to politimenn som flyttet litt på noe av gjerdet. Samtidig delte mengden seg så det ble en åpen vei. Så ble musikken høyere og en fargerik parade kom til syne og kom inn på den åpne plassen. Først kom et korps og etter dem kom noen militær folk på rekke og rad masjerende. Bak dem kom fire ildmagikere som sjonglerte med ildkuler mellom hverandre. Så kom den første parade vognen som var full av førstehjelps folk og utstyr. Vognen var helt hvit med et stort rødt førstehjelps kors på sidene. Den ble fulgt av mye annet imponerende som hadde en tilknytning til krigen. Som for eksempel noen drageridere i den kongelige garden, som var de som passet på den kongelige familien. Drageriderne hadde flydd på dragene sine over torget i forskjellige formasjoner.《Stilig!》sa Zuko og Michel i kor i beundring da dragene fløy over dem.

Paraden stilte seg opp pent foran porten til slottet og musikken døde bort. Slottet som ikke var så langt unna porten ble lyst opp og ut på den store balkongen kom konge familien. På balkongen stod kong Peter, dronning Alexa og prins Zen. Michelle gransket familien nøye. Hun husket kong Peter fra begravelsen til faren hennes. Han hadde ikke forandret seg. Det brune håret med sølv striper med en krone av gull. Og den grønne dressen med medaljer.Hun hadde aldri sett dronning Alexa før, men hun hadde hørt om henne. Hun var nydelig der hun stod i en blå pen kjole med det svarte lange håret hengende nedover skulderne sine med en sølv krone på hodet. Hun så videre på prins Zen. Etter det hun hadde hørt var han bare et år yngre enn henne. Han hadde sølvfarget hår og isblåe øyne med en sølv og gull krone. Han hadde en grå og sølv farget pen skjorte med matchende bukser. Kong Peter gikk litt frem til en mikrofon som stod på kanten av balkongen.《Velkommen.》sa han《Til årets frihets festival og 10 års jubileum.》Alle jublet og klappet. Etter et par minutter senere ble det stille igjen og kongen fortsatte《Det er nå 10 år siden vi vant krigen, men også 10 år siden landet vårt mistet mange gode folk. Men i dag er ikke dagen vi skal sørge, men dagen vi skal feire at vi ble fri fra den onda makten. Så da ønsker jeg at dere alle skal ha en hyggelig feiring.》 Alle klappet og jublet og konge familien gikk inn. Michelle så på prin Zen at han så litt trist ned på torget før han snudde seg og fulgte etter foreldrene sine. Michelle skjønte at han ville gjort mye for å være med på feiringen istedenfor å være innelåst inne i slottet.《Hvor skal vi begynne?》spurte Michel og så utover torget.《Vi starter her og beveger oss nedover.》sa Celina og pekte på den nærmeste karusellen. De stelte seg i kø og i flere timer tok de karusell etter karusell.

《Ses på søndag.》sa Celina og vinket til Michelle og Michel da hun, Zuko og Astrid gikk på kvelden.《Hade.》sa Michel og vinket til dem. Når de var ut av synet begynte Michelle og Michel og gå. Michel tok følge med Michelle fordi han måtte nesten gå forbi barnehjemmet for å komme seg hjem. 《Da ser jeg deg på søndag.》sa Michel da de kom til barnehjemmet. Michelle nikket og smilte《Ja det gjør vi》 svarte Michelle og åpnet døra.《Hade.》sa Michel og gikk.《Hade.》sa Michelle og gikk inn.

Bok 1 og 2: Den Siste Kaos MagikerenOnde histórias criam vida. Descubra agora