#6 - Sahabat

4.5K 394 66
                                    

"Kenapa dengan Mat Jan?"

"Dia akan mati esok." kata Hazim. Rahangnya diketap. Hazim memejam erat matanya, menahan air mata daripada tumpah. Sebal rasanya apabila dia menjadi orang yang menyampaikan masa hadapan orang. Sakit tu, Tuhan saja yang tahu.

"Hah?!!!"

"Ya! Mat Jan mati esok! Itu sebab aku suruh kau stalk dia!" Hazim mengesat air matanya yang sejurus tumpah tatkala kelopak matanya terbuka. Kembang kempis hidungnya bernafas.

"Jangan main-main pasal mati, Ajim."

"Kau fikir kenapa aku suruh kau stalk Mat Jan?"

Aku terdiam.

"Sebab aku gay? Common Apik! Kau kenal aku lebih dari orang lain. Memang aku fikir Mat Jan naked malam tu, sebab aku fikirkan kata-kata korang tentang Mat Jan. Weh, aku lelaki!"

"Dikk, senyap sikit. Hospital ni." tegur seorang kakak nurse yang lalu sambil menolak troli. Dia mencerlung memandang kami.

Menyampah ke kak? Saya patient, kak. Tolong-lah hormat sikit.

Aku mengangguk kepala. "Jom, Ajim. Kita turun bawah." ajakku dan terus menarik tangan Hazim. Tetapi Hazim mengeraskan tubuhnya.

"Apsal kau ni?"

"Lebih baik kita cerita kat sini. Dah pukul lima setengah. Kita ada masa lagi ni. Baik kau duduk, aku akan cerita semua." kata Hazim. Kali pertama dalam seumur hidup (takdelah seumur hidup, baru beberapa tahun) aku lihat Hazim dalam keadaan yang MATANG.

"OK."

Aku duduk bersila di atas katil, tangan aku letak atas peha. Aku genggam kedua-duanya. Aku memang sudah terbiasa dengan mengubah diri seperti dulu aku pernah terbaca minda seorang perempuan yang menghakimi aku berpakaian selekeh, terus aku ubah pemakaianku dengan kemas dan segak sehingga kini. Tetapi, perubahan ini lain. Perubahan kali ini melibatkan kekuatan aku untuk bertahan setiap hari dalam seumur hidup!

"Sebelum tu, istighfar banyak-banyak. Aku memang mintak maaf sangat-sangat sebab lambat bagitahu."

"Uh, sekarang ni aku nak tahu apa yang jadi. Takkan aku ada seventhsense? Seriously? Ada benda tak kena dekat sini."

"Aku pun masih tak tahu mula-mula. Tapi semuanya dah jelas sekarang. Semuanya ada kaitan. Kau tahu power Mat Jan?"

"Apa?"

"Berhubung dengan keghaiban?"

"Hah? Since when? Tapi-" Serious. Aku tak pernah tahu dia boleh berhubung dengan alam ghaib. "selama ni, lagak dia macam budak biasa. Takde meracau-racau, takde takut-takut apa semua. Dia-lah budak paling rileks pernah aku jum-"

"Sejak umur dia tujuh tahun." pintas Hazim sekaligus menjawab soalan yang aku berikan sebelumnya.

"Apsal aku taktau apa-apa pasal ni?" soal aku. Mat Jan ni innocent person yang aku rasa mustahil gila dia ada power apa-apa selain kebengapan dia.

"Sebab kau kena ganti tempat dia."

"Maksud kau?"

"Badan dia, mata dan otak dia dah lemah. Kau kena ganti tempat dia. Kau yang kena ambik power dia. Aku pun naik hairan jugak." terang Hazim kemudian dia memandang mata aku. Terus aku melihat fikirannya atau lebih tepat masa depan aku.

[Mat Jan memeluk Afik erat. Afik mengesat air mata yang mengalir di pipinya, tidak sanggup meninggalkan kawan yang sudah sekelas selama enam tahun di sekolah rendah dan tiga tahun di sekolah menengah. Walau tidak rapat mana, dia tetap seorang kawan. Kawan yang jauh.

Budak Sixth Sense [Completed]Where stories live. Discover now