BAB 10

2.3K 73 0
                                    

" ade ape ni ? " lelaki tu masih memegang tangan perempuan tu . Lelaki tu memandang aku dgn perempuan tu .

Hensemnyaaa , aku tak sudah sudah pandang muka lelaki tu .

" Sayang , u tgk perempuan ni . Dia cri pasal dgn i " perempuan tu memeluk lengan lelaki tu , kepalanya diletakkan di bahu lelaki itu .

Lelaki tu memandang aku . Mungkin dia rasa diri dia diperhatikan .

Aku segera tundukkan pandangan aku . Alamak kantoi merenung anak teruna org ! Mia hanya memerhatikan sahaja .

" dia buat ape kat u ? " soal laki tu kepada kekasihnya yg gedik tu .

" dia langgar ai , pastu dia ingat ai ni tunggul , tu yg dia langgar ai . Ai yg lawa ni pun dia tak perasan . Tgk ni , kaki ai sakit tau " mengadu domba perempuan ni . Dramatik sungguh . Sakit kaki konon , tadi elok je cari pasal ngan aku . Aku buat mata ke atas sambil mencebik mulut , mengajuk gaya cakap perempuan tu . Mia yg nampak gaya aku tu , cuma tahan gelak je . Mata dia daa berair tahan gelak .

" kau mmg tunggul pun " bisik lelaki tu perlahan . Taknak perempuan tu dgr . Tapi aku bole dgr dgn jelas ayat laki tu . Sbb aku bru korek telinga semalam . Aku mengangkat kening , ala ala ziana zain . Lelaki ni kutuk makwe sendiri ke ?

" ape you kata sayang ? Ai tak dgr laa . You cakap slow sngat " perempuan tu melepaskan lengan laki tu lalu memandang muka lelaki tu .

" ai cuma cakap , okay je kaki you tu . Takde sakit pun . Kalau sakit , takkan laa masih bole nk tampar anak org kan ? Pergerakan kaki you pun laju je berjalan pegi kat perempuan ni . " lelaki tu merenung aku . Haihhh asal dia tenung aku ni . Aku pandang tempat lain . Tetiba hati berdebar sakan ni .

" auwww sakit kaki ai ni you . Tolong papah ai , ai tak larat jalan " perempuan tu berlakon . Kononnya kaki sakit laa tu . Aku cuma mampu gelak dlm hati .

" nama saya syafiq adam . Dan dia ni intan juliana . Saya mintak maaf bgi pihak girlfriend saya ni . Dia mmg gedik . Saya pun kekadang rimas " ujar lelaki itu tanpa rasa bersalah kutuk makwe sendiri . Ouhhh syafiq adam namanya . Sedap nama , mcm tuannya jugak . Rasa cam nk kunyah .

Perempuan yg nama intan tu membulatkan mata dia bila dgr aje syafiq ckp mcm tu .

" what ?!! You kata ai gedik ? You rimas ngan ai ?! You kenapa syafiq ?! " tengking intan . Intan menjeling aku tajam .

" ni kad saya , kalau ade ape ape hal bole call saya , saya mintak maaf bagi pihak intan lagi sekali " syafiq tak layan intan . Syafiq memberikan senyuman kepada aku . Terpaku jappp . " ouh ye , nama awak berdua sape ? "

Cepat cepat aku tersedar

" haa ? Nama saya farisha qaisara . Dan nama kawan saya ni mia sara nasuha " aku senyum sehingga menampakkan lesung pipit aku . Syafiq terpaku . Mia yg perasan hal itu cepat cepat berdehem .

" ehem ehem , gembira dapat berkenalan dgn syafiq ngan intan " sapa mia dgn ramah .

" saya pun . Saya pegi dulu . Ade jodoh jumpa lagi . Assalamualaikum " syafiq memberikan senyuman terakhir sebelum pergi meninggalkan kami berdua . Intan hanya menjeling kami berdua . " suka ye korang bila boyfriend aku backup korang . Takpe ade ubi ade batas . Ade hari aku balas " intan memberikan senyuman sinis lalu beredar dri situ .

Aku ngan mia hanya mencebik . Gedik ..nyampah . Nasib pakwe dia tu baik . Hensem baik . Jatuh cinta ke ni ? Cepat cepat aku istighfar . Aku taknak pisang berbuah dua kali .

Aku mengambil sebuah novel yg bertajuk " today i married my bestfriend" aku membaca sinopsis novel itu . Nampak mcm best . Amik laa . Bosan kat rumah tkde benda nk buat .

Mia menyiku aku

" weh Isha , hensem kan syafiq tu ? Kau taknak usha ke ? Aku tgk dia mcm terpaksa je dgn perempuan tu . Ape nama perempuan tu ? Setan juliana ekh ? "

" hahahahhaa kau ni jahat laa , tak baik tau . Nama dia intan juliana laa . Ni dgr dek dia , habislah dia buat drama queen dia tu . " tergelak aku dibuatnya . Ade ke patut mia kata nama dia setan ? Tapi mmg perangai dia setan pun .

" alaa aku mmg sengaja pun kutuk dia . Gedik tul . Nyampah . Ehh aku tanya ni , kau tak nak usha syafiq ke ? " mia membelek buku novel lain .

Aku berhenti membelek novel .

" ape ke bangang soalan kau ni ? Dia daa ade makwe laa mia oii . Aku taknak jdi org ketiga okay . Aku ni bukan mcm airin tau " geram betul aku ngan mia ni .

" alaa kau ni , bru couple . Belum kahwin . Org yg daa kahwin pun bole bercerai apetah lagi org yg bru kapel . Tapi aku tgk syafiq ni mcm terpaksa je dgn intan tu "

" haihh kau marah tak kalau ade org rampas ervan dri kau ?"

"marah laa woii . sape tak marah kalau ade org rampas pakwe kita , daa laa dia bakal tunang aku " mia buat muka marah . Haa tahu dia marah .

" haa tahu pun marah . Lain kali sebelum berkata kata tu fikir dulu ye mia sayang . Dan lagi satu , biar laa si syafiq tu nak layan mcm mne pun si intan tu . Kita jgn sibuk hal org lain " aku memilih buku novel today i married my best friend lalu aku membuat bayaran di kaunter .

Mia terdiam .

" aku mintak maaf isha sbb tak pk sebelum berkata kata "

" takpelah mia , semua org pernah buat salah . Aku tak amik hati pun , lagipun kalau syafiq single sekalipun . Aku akan amik masa yg lama untuk kenal hati budi dia . Aku taknak pisang berbuah dua kali " selesai membuat urusan membayar novel . Kami menuju ke parking kereta . Tak sabar nk balik jumpa papa . Rinduuu nya kat papa . Seharian aku luangkan masa kat mall .

" aku faham isha " mia start enjin lalu memulakan perjalanan .

Aku masih terbayang muka syafiq adam . Aku tersenyum sendiri tanpa mia sedar .

Sambung...

*sorry agak hambar . Jgn lupa vote ye . Thanks 😊



[C] FAKE LOVE VS TRUE LOVE Where stories live. Discover now