BAB 53

1.6K 57 3
                                    

" so macam mana resultnya ? " mia berdiri mendapatkan farisha yang baru keluar dari bilik doktor .

Farisha mengeluh , menayangkan muka muram .

Mia senyum . Dia menepuk bahu farisha " sokay bukan rezeki kau "

Mereka beringingan keluar dari klinik .

Farisha memulaskan kunci kereta . Kemudian dia memandang mia . Dia sengih gembira .

" mia " sengih farisha sehingga menampakkan lesung pipitnya .

" kenapa ? " soal mia kepelikkan .

" wehhhh " sengih lagi . Farisha mengoncangkan kedua dua bahu mia .

" aduh kau ni kenapa , kau buat aju macam burung belatuk pulak" marah mia . Yelah siapa je tak marah kalau orang goncangkan badan kita .

" akuuu .... " farisha saja mahu menyakitkan hati mia .

" aku apa ! " jerit mia . Geram tau dengan minah ni . Tarik pipi pau dia kang .

" jangan lah jerit . Kau tak kesian kat ibu mengandung ke ? " muka dia berubah jadi sedih . Pura pura je .

" mengandung tak mengandung . Sapa suruh buat aku macam gini . Ehh jap jap . Kau cakap ibu mengandung ? " mia membulatkan mata .

Farisha mengangguk banyak kali macam burung belatuk .

" ya Allah alhamdulilah . Tahniah isha . Dah berapa minggu ? " mia meraup muka .

" baru 4 minggu " senyum farisha . Mukanya kelihatan happy . Dia tidak sabar mahu suprise kan suaminya .

" haish bila kawan mengandung ni kan , aku rasa macam nak mengandung pulak " gurau mia .

Farisha menjegilkan mata . " aip ! Jangan gatal ye . Nak mengandung kahwin dulu . Kahwin cepat cepat . Kahwin ni syok tau " farisha menayangkan ibu jarinya .

Mia hanya mencebik .

*****

" ehh awal nya laki aku balik , masih pening kepala lagi ke ? " farisha mengunci pintu kereta menggunakan remote .

Farisha memberikan salam sebelum membuka pintu .

Kelihatan syafiq tengah bersantai di atas sofa tengah menonton tv . Dia hanya memakai seluar pendek dan tshirt lengan pendek . Lepastu rambutnya fuhhh , macam artis kpop . Sumpah hensem . Laki siapa ni ! Sempat farisha memuji suaminya .

" awal abang balik hari ni ? " soal farisha . Dia duduk disebelah syafiq . Dia melentokkan kepalanya di bahu syafiq . Syafiq membelai kepala farisha yang masih memakai tudung .

" abang pening kepala " adu syafiq manja .

" alooo kesiannya , abang dah pergi klinik ? " soal farisha . Dia mendonggak memandang syafiq yang masih ralit tengok tv .

Syafiq memandang ke dalam mata farisha .

" dah . Tapi doktor kata takde apa apa pun . Pelik abang " syafiq mengerutkan dahi .

Farisha tahan senyum ' sebab isha mengandung . Jadi abang lah yang pening kepala . Sebab tu lah isha takde muntah muntah . Sebab abang dah ganti tempat isha ' bisik farisha dalam hati .

" lah yeke . Tadi abang pergi klinik dengan siapa ? " soal farisha . Dia mahu tengok syafiq jujur ke tidak dengan dia .

Senyuman syafiq hilang

" kalau abang cakap , sayang jangan marah atau cemburu atau apa apa jelah "  syafiq mengenggam tangan farisha .

" intan yang hantarkan abang . Abang pengsan kat pejabat tadi " syafiq berterus terang . Bukan ke hidup dalam berumah tangga mesti ada sikap jujur .

Farisha senyum " rykal takde ke abang ? "

" takde . Rykal cuti sakit . Kalau rykal ada , abang akan minta tolong rykal je . Abang minta maaf ye "

Farisha mencubit pipi syafiq

" eee abang ni comel lah . Isha tak marah pun . Isha lagi bersyukur adalah . Sebab Allah kurnia kan seorang suami yang jujur . Alhamdulilah " senyum farisha .

" eee suka hati dia je cubit pipi kita ye . Pipi dia yang tembam tak nak pulak cubit " syafiq menarik hidung farisha . Farisha mengadu sakit . Saja bermanja katanya .

" abang , sorry tau sebab isha tak masak . Sebab isha baru balik . Isha tak tahu pulak abang balik awal hari ini " tukas farisha .

" abang tak kisah lah sayang . Lagipun intan ada bagi sup . Abang tunggu sayang balik . Jadi abang nak makan dengan sayang " jawab syafiq

" intan masak sup ? " farisha mengerutkan dahi . Pelik tetiba bagi sup kenapa . Musykil .

" haah . Dia kata sup sebagai kawan , isha pergilah hidangkan . Abang dah masak nasi tu . Tunggu isha balik . Baru abang nak makan "

Farisha mengangguk " baiklah . Isha hidang dulu " farisha menanggalkan tudung yang dipakainya  . Dia bangun menuju ke dapur . Farisha meletakkan tudungnya di dalam bakul yang berdekatan dengan mesin basuh .

Kakinya melangkah ke arah bawah tudung salji . Ada bekas makanan berwarna kuning .

' ni ke sup intan masak ? ' bisiknya

Entah kenapa masa dia nak buka penutup tu , dia rasa tak sedap hati . Farisha beristighfar dalam hati . Dia mahu menghilangkan rasa tak sedap hati itu .

" bismillah " dia membuka penutup itu perlahan lahan . Dan alangkah terkejutnya bila dia melihat sup itu sudah basi . Berkulat , berbuih dan ada ulat . Seolah olah sup tu dah dimasak dari tahun lepas . Bau nya masyaAllah jangan cakap lah . Macam bau bangkai kucing .

Farisha menutup mulut , dia tak tahan bau ni . Dia lari ke singki .

" uwelkkkk ! "

" sayang ! Kenapa ni ? " soal syafiq . Dia segera berlari ke dapur bila dengar farisha muntah . Syafiq mengusap belakang farisha .

Farisha mengeleng . Dia membuka paip lalu membasuh mulutnya . " takde pape "

" hish risau abang " syafiq menghela nafas .

" abang , sup tu dah basi lah " ujar farisha . Dia tak tahu sup tu basi ke apa . Tapi hati dia kuat mengatakan sup itu dijampi . Tapi dia tak nak bersangka buruk dengan intan .

Syafiq pergi melihat sup di atas meja

" mana ada basi . Okay aje " syafiq menunjuk sup tu kepada farisha .

Tapi mata farisha masih nampak sup tu sudah basi .

Farisha tahan muntah .

" abang , abang kena selawat tiga kali . Lepastu baca bismillah "

Syafiq mengerutkan kening tapi dia buat jugak .

Dan reaksi syafiq sama macam farisha . Terkejut. Cuma dia tak muntah . Dia hanya batuk .

" ap ap apaa semua ni ? " soal syafiq .

" isha pun tak tahu abang . Sebab tu bila kita nak makan sesuatu , kita kena baca bismillah . Untuk mengelakkan benda macam gini berlaku "

" intan nak jampi abang melalui masakan ke ? " soal syafiq .

Syafiq teringat kata intan tadi

" u kena makan tau sup ni , i buat special untuk u . Mana lah tahu lepas u makan sup i . U akan tergila gila kan masakan i kan . Hahaha takdelah . I gurau je . Mestilah masakan i tak setanding dengan masakan wife u kan "

Mengucap panjang syafiq dibuatnya .

" dah lah abang . Tak baik buruk sangka . Mungkin masakan ni memang dah basi . Kan sekarang dah petang . Intan bagi masa pagi " pujuk farisha .

" tak mungkin " geleng syafiq .

" mungkin abang . Bersangka baik lah " senyum farisha .

Syafiq hanya mengalah . Dia harus berjumpa dengan intan esok . Dia mahu intan mengaku .

Bersambung
Jangan lah baca saja . Vote lah sekali 🙁 btw thanks yang vote tuu🤗 😊

[C] FAKE LOVE VS TRUE LOVE Where stories live. Discover now