BAB 39

1.2K 40 0
                                    

Farisha dan syafiq berjalan di mall . Mereka mahu mencari barang hantaran . Yelaa . Lagi sebulan nk kahwin .

" cik tunang , awak nk hantaran ape ? " soal syafiq .

" ade ke patut tnya saya " farisha mengeleng kepala .

" mestilah . Kalau saya beli barang yg awak tk suka , bazir duit je " matanya melilau melihat sekeliling .

Farisha buat buat berfikir .

" hmm saya nak jantung nyamuk , hati kuman dan otak semut . Bole tak ? " farisha mengerdipkan mata bnyak kali . Dia buat muka comel .

Syafiq buat muka mcm gini -_-

" suka ehh main main kan org . Awak tunggu bila kita kahwin nnti . Saya buli awak " syafiq senyum gatal .

Farisha menelan air liur . Gulp ! ' asal mamat ni senyum gatal ? '

" ni kenapa muka awak merah ? Awak pk lain ke ? Maksud saya , saya nk buli awak tu , saya nk suruh awak kemas rumah . Sbb saya takkan hire pembantu rumah . Masak semua . Awak kena buat . Tu laa definisi bagi buli saya . Bukan buli  malam mcm yg awak fikir tu  " usik syafiq . Dia sengih .

" haa ... Ma ma mana ade. Sa sa saya tgh panas . Saya kalau panas , muka saya mmg merah " dia mengibas tangannya depan muka . Kononnya panas .

" cik kak oi . Ni dekat mall . Mana ade panas . Ade air cond kan " syafiq tahan gelak .

Farisha daa tk tentu arah . Dia daa kantoi menipu . Dia terus jalan laju tinggalkan syafiq yg masih tahan gelak .

Okay akhirnya tawa syafiq pecah jua . Org disekeliling pndg syafiq .

Mesti diorang ckp dlm hati ' hensem tapi gila '

Syafiq sengih sambil garu kepalaa . " gila ke aku ni gelak sorg sorg " bisik syafiq perlahan . Dia mengejar langkah tunangnya .

*****

" awakkk tolong tangkap kan gmbr saya tgh makan pizza " farisha menghulurkan hpnya kepada syafiq . Dia mulut buat gaya kononnya tgh makan pizza .

So cuteeee ..

" okay satu dua tiga " klik ! Okay sebenarnya , syafiq tgh selfie . Dia bukan tngkap gmbr farisha pun . Sian farisha penat posing cute .

" daa ke ? Meh saya nk tgk" farisha tayang muka terujaa . Yelaa nk tgk bakal suami tangkap kan gmbr . Okay ke tidak . Sbb lepas ni bole laa amik syafiq sbb photograper dia tk berbayar . Huhuhu

Senyuman farisha mati . Digantikan dgn wajah acah marah . Dia memandang syafiq . Tapi syafiq pura pura minum air lepastu dia makan pizza . Dan dia pndg tempat lain . Dia tahan senyum .

" last makan tpak kasut bila ? " soal farisha .

Syafiq memandang muka masam farisha . Dia sengih

" tak pernah makan lagi . Kenapa ? Awak nk bgi ke ? Senyum syafiq sambil angkat kening .

" haah . Saya nk sumbat kat mulut awak . Eeee jahatnya awak ni kannn . Penat tau saya posing cute " farisha memuncungkan mulut .

' alahai comelnya minah ni' getus hati syafiq.

" aloo tak mo laa majuk . Nnti saya belanja awak cadburry . Nak tak ? "

Farisha segera mengangguk . Dia senyum . Matanya bersinar .

" nak ! Nak ! "

" bab makan , laju benor "

" bior laa . Makanan tu pakwe saya . Dia je yg boleg bahagiakan saya bila saya sedih , merajuk , kecewa n mcm mcm laa "

" sampai hati awak kan . Belum kahwin lagi . Awak daa menduakan saya "

Farisha hanya menjelirkan lidah . " poyo "

Belum sempat syafiq nk balas kata . Ade satu suara menegur .

" hai . Bole kami join ? " soal pasangan tu .

Farisha hanya memandang lelaki itu .

" bole . Join laa " pelawa syafiq .

Fawaz duduk sebelah syafiq . Manakala airin duduk sebelah farisha .

" kau ape khabar isha ? Sihat ? " airin menyalam farisha .

" alhamdulilah sihat . Kau pulak airin ? Sihat ? "

" alhamdulilah sihat jugak . Sorry laa kacau korang dating " airin rasa bersalah .

" ehhh tkpe . Kitaorang lain kali bole dating " tukas syafiq .

" mcm ade something je nk bgithu ? " soal farisha .

Airin memandang fawaz . Fawaz memandang airin . Airin membuat isyarat mata .

" yg korang ni main mata daa kenapaa ? Sakit mata ?" pelik farisha tgk dua 'ekor' ni .

" sebenarnya farisha . Aku nk ckp yg aku nk mintak maaf dgn kau sbb perangai aku yg tak senonoh tu . Yg dekat kedai makan " fawaz menundukkan mukanyaa .

" look fawaz . Kau tahu aku ni jenis pemaaf kan ? So aku maafkan jelaa . Tapi lain kali kalau kau buat lagi , aku takkan maafkan kau . Paham tak ? " farisha daa mlas nk gaduh gaduh ni . Kira okay si fawaz nk mintak maaf .

" isha , aku ngan fawaz .... " belum sempat airin nk ckp . Farisha daa menyampuk .

" daa nk kahwin ? Wow lagi cepat dri kitaorang ke ? Bila tunang ? Tk bgithu pun" soal farisha dgn teruja .

Syafiq menjeling farisha yg suka menyampuk tu .

" cik tunang oi , kalau ye pun nk menyampuk . Bole tunggu tak airin hbis ckp dulu ? "

Farisha hanya julingkan mata . " haa smbung laa . Sorry menyampuk " dia menyedut air minuman . Hilangkan rasa malu sbb menyampuk depan bakal suami pulak tuuu .

Airin dan fawaz hanya senyum .

" aku dgn fawaz bru getback . Dan kami dalam proses mengenali lebih dalam . In shaa Allah kalau ade jodoh , kami kahwin laa" airin dan fawaz saling berpandang . Pandangan cinta gituuu .

" seriously ? Wow amazing . Aku doakan semogaa korang berjodoh . Korang mmg sepadan . Tapi mcm mne bole tersuka balik ? " pelik jugak . Mcm mne bole suka ? Aku ni haa daa pernah kena game. Tapi perasaan suka tetap tkde .

" entah laa . Tiba tiba ade perasaan aneh muncul . Cinta maybe ? " tukas fawaz .

Farisha mengangguk " hope korang kekal hingga jinjang pelamin . Aminn " doa farisha

Mereka semua mengaminkan .

*****
" kamu tak ade class ke ? Ke kamu ponteng ? " soal tan sri hisham kepada anaknya intan juliana .

Intan yg sedang baring atas sofa , berhenti membaca majalah .

" haah , intan ponteng " acuh tak acuh aje jawapannya . Dia kembali membaca majalah .

Tan sri hisham duduk di sebelah intan .

" daa 3 hari kamu kat rumah papa.  Bila nk balik jb ? Nnti ape kata housemate intan kalau intan tk balik lagi ? "

" dia daa tak kisah pun pasal intan "

Tan sri hisham mengelengkan kepala . Dia tak tahu nk didik anak dia yg keras kepala ni mcm mne .

Intan kembali duduk . Dia melembutkan suara.

" papaa .... Intan nk mintak tolong . Intan harap sngat papa bole tunaikan permintaan intan "

Tan sri hisham mengerutkan dahi . ' kali ni ape pulak permintaan anak dia ni ? ' bisik hati tan sri hisham .

Bersambung

Jgn lupa vote / komen . Thanks . Saya hargai sngat sngat 😊

Kalau ade typo . Mohon maafkan kesalahan saya . 💖

[C] FAKE LOVE VS TRUE LOVE Where stories live. Discover now