BAB 22

1.5K 67 0
                                    

" jadi kamu nk putus dgn intan ? " tan sri khalid soal dgn muka garang .

Syafiq tak senang duduk . Ya allah lembutkan laa hati abah .

" haa , ye abah . Syafiq daa terjatuh hati kat seseorang " syafiq menuduk . Takut tgk pandangan tajam tan sri khalid .

" sape nama perempuan tu ? " tan sri khalid membetulkan cermin matanya .

" namaa dia farisha qaisara " lancar je syafiq adam sebut nama farisha . Daa nama pun cinta kan . Syafiq masih menunduk . Tan sri khalid sembunyikan senyuman . Puan sri indah tersenyum memerhatikan gelagat anaknya .

" okay abah tak kisah sape pilihan kamu . Nnti abah bgithu tan sri hisham pasal hal ni " abah menepuk bahu syafiq dgn lembut .

Syafiq angkat kepala . Dia memandang abahnya . Serius laa ? Abah tak marah ?

" aaaa bah tak marah ke ? "

" buat ape nk marah , ni untuk kebahagiaan kamu . Kalau kamu rasa kamu bahagia dgn farisha . Kamu pegi laa melamar diaa " tan sri khalid senyum . Walaupun daa berumur . Tan sri khalid tetap nampak hensem . Begitu jugak dgn puan sri indah . Anggun . Patutlah syafiq hensem .

Senyum syafiq mati .

" tapii ... Isha tak tahu yg syafiq suka diaa " syafiq mengeluh .

Puan sri indah mengenggam tangan anaknya .

" jadi aku pegi laa luahkan kat diaa "

" kalau isha tak suka syafiq mcm mne ? Kalau isha daa ade pakwe atau tunang mcm mne ? " syafiq daa takut . Diaa betul betul ikhlas suka kat farisha .

Tan sri khalid dan puan sri indah hanya gelak . Syafiq masamkan muka . Kita serius , depa bole pulak gelak .

" doa laa bnyak bnyak supaya farisha single n doakan jugak supaya farisha pun suka kat syafiq . In shaa allah , Allah akan makbulkan doa syafiq " tan sri khalid memberi kata semangat .

" terima kasih abah , mummy " aku mencium tangan kedua dua org tuanyaa .

" tan sri , puan sri , syafiq . Mak mah daa siapkan makanan " mak mah keluar dri dpur dgn memakai apron .

" baiklah , mak mah jemput laa makan sekali dgn kami " puan sri indah mempelawa mak mah makan sekali .

" baik puan sri " mak mah senyum . Syukur aku dikurniakan majikan yg baik .

****
Guling sana . Guling sini . Meniarap .

Hailah bosan siot duk rumah sorg sorg ni . Niat di hati nk tidur tapi ... Tak tertidur punnn . Aku menepuk katil dgn kuat . Eee geramnyaaa . Kau ni harap je empuk tapi takleh buat aku tidur .

Tetiba keluar muka syafiq adam dalam minda aku . Aku tersenyum sendirian .

" Syafiq Adam " gumam aku sendirian sambil tersenyum .

Cepat cepat aku tersedar . Aku geleng kepala . Hey kau ni setan , tolong jgn bgi aku Syok sendiri . Dia daa ade makwe okayyy .

Aku bangun . Bersila atas katil . aku pejam mata . Tarik nafas . Hembus . Okay daa tenang . Aku buka mata .

Dah laa dripada aku terperap dlm bilik ni . Baik aku g beriadah . Mne laa thu nnti tetiba aku tinggi . Muahahahaha .

Aku mencapai telefon kesayangan aku .

" hello papa , isha nk mintak izin pegi beriadah kat tasik bole ? Isha bosan laa " mengadu domba kat papa .

" papa izinkan . Sorry sayang sbb tk dpt luahkan masa dgn sayang " dgr suara sayu encik aqil dihujung talian .

" hish papa ni , isha tak kisah laa . Okay laa paa , nnti lambat pulak kang . Love you pa , take care "

" love you too . Take care jugak "

Aku mencampak telefon atas katil .

****
Air mineral daa nk hbis . Allah letihnya . Baru satu pusingan aku jogging .

Aku duduk keletihan di bangku yg telah disediakan . Aku mengibas tangan . Aku pejam mata . Rehat jap .

" isha ? " cepat cepat aku bukak mata .

" ehh syafiq , aaaa wakk buat ape kat sini " terkejut beruk aku dibuatnyaa .

" saya mmg selalu jogging petang petang ni . Tak sangka leh jumpa awak" syafiq duduk sebelah farisha . Dia membuka topinya lalu mengibas mukanya .

Fuhh hensem siott . Tak berkelip aku memandangnyaa .

" haa ouhh err , saya nk smbung jogging dulu ye . Bye " kelu lidah wehh . Aku bgun lalu meneruskan larian anak aku .

" awak lari dri saya ke ? " syafiq ikut jogging disebelah aku .

" mana ade " aku menafikan

" yelaa tu "

" haah mmg saya lari dri awak pun "

" berhenti jap " dia berhenti . Aku pun berhenti laa .

" kenapaa lari dri saya ? "

" sbb saya tknak org anggap saya ni sebagai org ketiga dlm hubungan saya dgn intan " mungkin muka aku jelas yg aku cemburu skrg ni .

" hahahhahaha . Saya dgn intan daa putus daa . Bru je tadi " heh muka di rilek je . Mcm tak sedih je bila putus cinta ni .

Aku buat mata ke atas .

" mcm tak sedih je putus dgn makwe "

" mmg tak sedih pun , sbb saya tak suka dia pun . Kalau awak lari dri saya ... Mungkin saya sedih ? " syafiq memberikan senyuman manis .

Allah tergugat iman aku tgk senyuman dia ni . Dia ni tak risau ke semut datang kat dia ?

Aku terpaku .

"saya tahu saya hensem . Tapi takyah laa pandang mcm gituu " syafiq sengih .

Tangan kat bahu , mata ke atas .

" eee perasan ye awak ni " aku menilik jam ditangan . Pukul 6.30 . Daa nk maghrib .

" ehh saya balik dulu ye . Daa nk maghrib ni . Setan daa nk mula berkeliaran ni . "

Syafiq ikut tgk jam .

" haa okayy . Hm farishaa . Bila kita nk jumpa lagi ? "

" entah laa , sbb lusa saya daa kena balik U . Cuti daa hbis "

Jelas terpampar muka sedih syafiq .

" terpaksa laa jumpa bakal ayah mertua " gumam syafiq perlahan .

Haa ? Dia ckp ape ? Tk dgr langsung .

" awak ckp ape ? " tercengang cengang aku dibuatnyaa .

" haa ? Tkde pape . Hmm esok free tak ? Jumpa esok ? Saya nk bincang sesuatu "  dalam hati syafiq ' harap harap laa dia free '

" in shaa allah . Nnti saya ws , okaylaa bye . Moto kesayangan saya menunggu " aku lambai ke arah syafiq .

Minah rempit dia ni hahahah bisik syafiq dalam hati .

" haaa , farisha ! "

Aku berhenti melangkah . Aku pusing belakang . Kenapaa dia ni ?

" yee kenapaa ? "

" Allah temukan kita dengan seseorang bukan saja saja , mungkin ade jodoh diantaranya " syafiq senyum sebelum dia beredar dri situ .

Jap aku nk hadam maksud si syafiq ni . Ape maksud dia ?

#Bersambung .

*jgn lupa vote . Thank youuu 💖







[C] FAKE LOVE VS TRUE LOVE Where stories live. Discover now