BAB 26

1.4K 51 0
                                    

" ewah ewah , seronoknya korang berdating ye . Ni assigment secara berkumpulan sape nak buat " mia bercekak pinggang dihadapan kekasih dua sejoli laa sngat yg tgh pegang tangan .

Farisha hanya diam je . Malas nk msuk campur .

" kecoh ar minah ni ! " yg si perempuan bernama ain tu menghentak begnya dgn kuat . Kononnya tgh mengamuk laa tu .

" kecoh tak kecoh . Korang ingat aku dgn farisha ni kuli batak korang dua ekor ke ?! "

Yg lelaki bernama umar tu terus bangun bila dgr ayat yg keluar dri mulut  mia .

" kau pehal ? " umar menolak mia sampai terjatuh .

Farisha terus membantu mia bngun . Okay serius ni daa melampau .

Farisha menolak bahu umar .

" kau pehal ? Yg kau nk tolak dia apehal ? Daa mmg betul kan ape yg si mia ckp . Haiwan mana faham ape yg org ckp kan . Samalah mcm engkau duaorang . Keje asyik berdating aje . Jadi korang mmg layak dipanggil dua ekor " farisha menolak bahu umar berkali kali . Sampaikan dia terduduk .

Umar yg geram terus bngun , lalu tangannya laju je nk tmpar muka licin gebu farisha .

Belum sempat tgn tu jejak ke muka farisha . Ade tgn yg menghalang umar dri menampar farisha .

Syafiq menarik tgn umar lalu dia membelakangkan lengan umar .

Syafiq membisik ke telinga umar " kalau kau berani sentuh muka bakal tunang aku . Aku tak teragak agak patahkan tulang kau . Jgn main main dgn aku " syafiq buat lagi kuat sampaikan umar mengaduh sakit .

" isha , awak nk saya buat ape kat malaun dua ekor ni ? "

Farisha menoleh ke mia . Dia masih terkejut sebenarnya . Syafiq ni mcm hero dia je . Harituh dgn intan . Skrg dgn umar pulak .

" bi bi biarlah mia bgi keputusan . Saya tak tahu "

Syafiq menoleh ke arah mia . Mia tercengang , kemudian dia membalas
" saya nk awak ugut kat sweet couple ni . Cakap kalau diorang tkde kat library esok petang . Saya nk awak bawak diorang jumpa prof ali "

Syafiq hanya mengangguk . Syafiq melepaskan pegangannya dri umar .

Muka umar dan ain kelihatan berubah .

" mia , farisha dan abg syafiq , kami mohon maaf . Tolong jgn laporkan hal ni pada prof ali . Nnti kami dikenakan tindakan disiplin " sweet couple ni terus melutut . Wahh daa rasa cam pemaisuri .

Mia mencebik lalu berpeluk tubuh .

" daa kena ugut bru nk insaf . Haa yelah . Esok dtg library . Korang tkde , hm bye bye jelah .

Mereka berdua jawab ngan serentak
" baiklah " lalu mereka berdua beredar dri situ .

" erm thanks syafiq sudi tolong . Kusut jugak memikirkan hal diorang tu . Takleh bgi kerjasama " mia senyum

Syafiq balas senyum " no hal laa , kawan kan " syafiq menjeling farisha yg sedari tadi diam . " kenapa dgn kawan awak ni mia ? Dri tadi diam . Dia termenung ke tu "

Mia terus siku farisha .

Farisha yg tersedar dri lamunan pnjg cepat cepat pndang mereka berdua silir berganti .

" kenapa ? " bingung kejap .

" kau berangan ape ? Buah hati kat depan . Nk berangan ape lagi ? " mia mengusik . Okay maybe pipi aku daa blushing ni .

Farisha mencubit mia kuat kuat sampai mia mengaduh kuat .

Syafiq hanya senyum memerhatikan tingkah laku dua org kwn baik ni .

****
" saya daa ckp ngan abah n mummy saya . Sabtu ni diorang antar rombongan meminang "

Ketika itu farisha dgn syafiq berjalan jalan di sekitar tasik . Mia ikut sekali tapi dia duduk di bangku yg disediakan . Kononnya bagi can syafiq n farisha dating .

" sabtu ni saya ade class " farisha berhenti melangkah . Dia sekarang menghadap syafiq .

" rombongan meminang ni cuma tanya empunya hati daa berpunya or single je . Dia bukan mcm bertunang nk kena awak hadirkan diri "

Farisha terdiam .

" awak tak setuju ? "

" takk , maksud saya , saya setuju mana ade saya tk setuju "

" abistu nape diam je ? "

" diam kan maksudnya setuju "

" so nnti awak ckp ngan papa awak . Nnti takut papa awak tkde kat rumah karang "

" baik boss " farisha mengangkat tangan tnda hormat . Kononnya tgh tunjuk hormat depan komander . Ehh bukan komander tapi BAKAL SUAMI .

****
" hello papa , papa sihat ? "

Malam tu jugak farisha menelefon encik aqil . Nk tnya pasal hal merisik . Tapi jgn salah sngka . Farisha ni selalu call papanya .

" hello farisha . Alhamdulilah papa sihat " encik aqil terpaksa berbohong yg dia skrg tgh sihat .

" alhamdulilah . Isha pun sihat jugak ni "

" ouh yeke ? Papa tk tnya pun " encik aqil saja bergurau .

" eee papa ni jahat laa . Haa pa . Isha call ni nk bgithu something "

Encik aqil mengerutkan dahi  " something ape ? "

" hmm syafiq bgithu isha . Yg keluarga nya nk dtg merisik sabtu ni , papa free kan ? "

" ouhh tu je ke ? Kebetulan sabtu ni papa mmg free . Jdi bole laa family syafiq datang . Tapi mcm mne syafiq leh ckp benda ni ? Syafiq call ke ? "

" takdelah . Syafiq ni sebenarnya satu U dgn isha . Kebetulan pulak pa "

" wahh mmg daa jodoh kamu berdua ni , tak sabar nk tgk kamu berdua kahwin "

" hahahhaa lambat lagi pa . Tapi in shaa allah coming soon "

" daa besar anak papa ni . Daa nk berlaki daa "

" mana ada besar . Still kecik okay . Hahahhaa "

" kecik laa sngat , uhuk uhuk uhuk " encik aqil terbatuk kuat . Dan darah tersembur ditangannya .

" papa okay tak ni ? Kuat tu batuk nya . Esok isha balik ye " jelas risau .

" alaa batuk biasa . Papa kan doktor papa tahu laa . Jgn balikkk . Papa okay "

" betul ni ? " farisha masih ragu ragu .

" betul sayang "

" okay papa jgn lupa makan ubat tau . Okay laa paa , isha ngantuk ni . Esok kena bgun awal . Ade class pulak . Assalamualaikum . Goodnight "

" waalaikumusalam . Goodnight too "

Farisha segera matikan panggilan .

Dia segera duduk sebelah mia yg tgh menonton tv .

Farisha termenung .

" pehal kau ni ? " mia mencuit bahu farisha . Farisha tersentak .

" aku risau papa aku "

" kau jgn laa risau . Kau doa yg baik baik je k . Doakan kesihatan papa kau "
Farisha hanya mengangguk .

Tapi hatinya rasa tk sedap hati . Papa mcm sorokkan something .

Bersambung

Jgn lupa vote . Thanks yoo



[C] FAKE LOVE VS TRUE LOVE Where stories live. Discover now