BAB 38

1.4K 50 2
                                    

Encik aqil terbaring lemah di katil hospital . Wajahnya begitu pucat .

" doktor .... "

Doktor yg tgh catat sesuatu atas kertas berhenti . " nnti masukkan segalaa maklumat yg saya catat ni dalam komputer " doktor itu menghulurkan kertas itu kepada jururawat .

Jururawat itu hanya memgangguk faham . Lalu keluar dri situ .

" kenapa encik aqil ? Sakit awak dtg balik ke ? " cemas doktor tu . Yelaa mne thu pesakitnya tgh tahan sakit .

Encik aqil senyum . Senyum hambar . Dia mengelengkan kepala .

" takk . Saya tak sakit pun . Saya nk mintak tolong doktor " lemah je suara encik aqil .

" tolong ape encik ? " doktor tu mengerutkan dahi .

" saya mintak tolong doktor rahsia kan penyakit saya ni dripada anak sayaa . Saya tk nak anak saya tahu yg saya ni ade kanser hati tahap empat " tersekat sekat percakapannya .

Doktor itu memandang sayu " tapi kenapa ? Penyakit bahaya ni tk bole dibuat main "

Encik aqil senyum . " ye saya tahu . Saya rahsiakan hal ni sbb saya tknak anak saya sedih . Bulan 8 nnti dia akan kahwin . Saya nk tgk dia happy . Tolong saya doktor " merayu encik aqil .

Doktor berasa sebak . Seorang ayah yg sakit kanser hati tahap empat , merayu suruh rahsiakan hal ni daripada anak . Sape yg tk sebak .

Belum sempat doktor tu menyambung ayat . Kedengaran bunyi pintu dibuka dri luar .

" papa ! " jerit farisha . Dia berlari anak ke katil papanya . Syafiq memgikut langkah farisha dri belakang . Dia terkejut bila dapat tahu berita ni dri farisha . Alang alang dia tkde benda nk buat . Jdi dia offerkan diri hantar farisha pegi hospital .

Syafiq mencium tangan bakal bapa mertuanya .

Farisha mencium tangan papanyaa . Dia menangis .

" papa okay tak ? Isha risau dgn keadaan papa " serak abis suara farisha . Sbb bnyak sngat nngis . Dia takut papanya akan pergi tinggalkannya .

Encik aqil mengosok kepala farisha yg bertudung . Manis sekali .

Encik aqil tersenyum " papa okay laa "

" papa tipu . Mesti papa ade sorokkan something kan ? " farisha kesat air matanya . Dia memandang doktor yg berdiri sebelahnya . " doktor , papa saya sakit ape ye ? "

Doktor tu senyum ..dia terpaksa menipu . " alhamdulilah. Encik aqil tkde ppe . Dia okay . Cuma cik kena bgi dia berehat . Sbb salah satu faktor dia sakit sebenarnya di sebabkan dia kuat berkerja . Dann dia tkde masa nk rehat . " panjang lebar doktor tu bgi penerangan . " saya keluar dulu " doktor tu beredar dri situ . Syafiq hanya memerhati je .

Farisha mengangguk faham . Dia lega . Dia memandang encik aqil.kembali .

" haa kan papa daa ckp . Papa tkde pape . Isha jgn risau . Hari ni jugak papa bole keluar hospital " senyum encik aqil .

" papa . Isha mintak maaf . Sbb isha tak ade masa papa sakit . Isha mintak maaf sngat sngat . " farisha mencium tangan encik aqil bnyak kali . Air matanya menitis jatuh ke tgn encik aqil .

' maafkan papa nak . Papa terpaksa menipu isha ' bisik hati kecil encik aqil .

" jgn laa nngis . Kamu tak pernah salah . Lagipun kamu pegi belajar kann "

Farisha mengesat air matanya ..mata dia daa sembap daa .

" isha syg papa " farisha memeluk encik aqil . Encik aqil balas pelukan farisha .

[C] FAKE LOVE VS TRUE LOVE Where stories live. Discover now