BAB 13

1.9K 72 5
                                    

Waktu Rehat 
Form 5 


akuu seperti biasa menjaga tempat di astaka sementara menunggu Faiz dgn Mia beli makanan di kantin . lagipun dekat kantin penuh . tu yg aku , mia dan Faiz selalu makan kat astaka . aku duduk bersila menghadap padang . aku memerhati Padang yg luas itu sambil menyedut air minuman anggur . Harini aku hanya minum air aje , taknak makan . diet konon , padahal malas nk bersesak di kantin . 

sedang aku syok termenung . ade satu suara datang menyapa 

'' Hai isha , sorang je ke ? '' laa sape lagi kalau bukan pakwe ai you alls . Fawaz duduk sebelah aku . ish suka hati dia aje duduk sebelah aku . 

aku menjeling Fawaz . jeling manja kononnya .

'' Ish , siapa suruh kau duduk sebelah aku ? aku tak suruh kan '' aku acah acah marah Fawaz padahal dalam hati suka bila buah hati dtg . gelenya kan aku ni .

'' comelnya dia marah , rasa cam nk gigit je pipi pau dia tu '' fawaz acah acah mahu cubit pipi aku . aku menepis kasar tangan dia . takleh pegang pegang , bukan mahram woiii .

'' mane bole gigit . tunggu kita dah halal dulu okay ? '' 

'' Isha , sekarang ni kan umur kita 17 tahun kan ? '' fawaz pandang aku . aku menjongketkan kening ala ala ziana zain tiruan .

'' haah , kenapa ? '' aku tak dapat teka ape yg Fawaz nak bagitahu .


''  bila umur kita 21 tahun kita tunang ? kita kan daa bercinta lama , bercinta dari form 1 lagi '' huish ape ni tetiba Fawaz cakap pasal tunang ni .

'' Err , kau demam ke ni ? '' aku daa cuak ni . gulp ! aku menelan air liur 

'' tak , aku serius . aku ikhlas sayangkan kau . aku ikhlas suka kan kau . Aku ikhlas nak jadikan kau teman sehidup '' luah fawaz . dari riak muka dia . nampak sangat yg dia perlukan jawapan dari aku . aku pandang tempat lain . aduh mana pulak si Mia dgn Faiz ni . aku dah mula resah . 

'' Fawaz , kau rasa hubungan kita ni akan pergi jauh ke ? '' aku menyoal Fawaz . nak tgk keikhlasan dia lalu aku memandangnya . 

'' kenapa pulak ? kita dah bercinta lama Isha . takkan hubungan kita tak bole pegi jauh ? ''

'' jgn yakin sangat Fawaz , org yg kahwin 20 tahun pun bole bercerai apetah lagi kita yg bru 5 tahun bercinta '' aku senyum sinis .

'' Isha , aku mmg ikhlas mahu jadikan kau suri hatiku . aku nak jadi imam kau suatu hari nanti '' bersungguh sungguh Fawaz mengucap ayat tu . patutnya aku rasa gembira tapi kenapa aku rasa mcm Fawaz bakal tinggalkan aku . 

aku hanya menunduk sambil main jari .

Kringgg kringg kringgg ~ 

lonceng berbunyi menandakan waktu rehat sudah berakhir . 

'' kita berbual lain kali laa Fawaz , lonceng dah berbunyi '' aku senyum hambar ke arahnya . aku bangun lalu tanganku ligat membuang debu pada pakaian . aku lihat Fawaz hanya memerhatikan saja tingkahlaku ku .

aku membuang plastik minuman aku ke dalam tong sampah . aku menjeling ke arah Fawaz , Fawaz masih duduk lagi tempat tadi . haihh taknak masuk kelas ke mamat ni ? ahh lantak dia laa . aku terus menuju ke kelas , aku berselisihan dgn Faiz dan Mia . 

'' weh korang g mana duh ? '' aku menepuk bahu mia dgn lembut . dgn faiz takleh , karang dia melatah . haa malu aku . 

'' Kitaorang lepak kat kantin . saja bagi can kau dating dgn Fawaz kat astaka . so kau terima tak dia punya lamaran tentang nak tunang ngan kau '' pantas aje Faiz jawab .

aku mengeluh . 

'' entah laa , aku tak tahu sama ada dia mmg maksudkan atau ape '' aku keliru .

'' kau jgn sampai dia berubah hati wehh '' aduh mia lagi lah buat hati aku tak tenteram .

[C] FAKE LOVE VS TRUE LOVE Where stories live. Discover now