BAB 11

2K 65 0
                                    

" Isha ! Bole tolong papa tak ? Kamu pegi giant belikan papa barang dapur.  Papa lupa pulak nak beli tadi . Barang dapur semuanya habis " papa meminta tolong aku . Papa menulis sesuatu dalam kertas . Mungkin senarai barang yg perlu aku beli . Setiap kali papa suruh beli brng . Papa mesti senaraikan dulu sbb aku ni jenis pelupa . Pernah dulu papa suruh aku beli garam tapi aku beli gula . Masa tu papa hanya tepuk dahi aje .

Aku yg sedang lepak di buaian ,  terhenti dripada  membaca novel yg aku beli dgn mia harituh .

" baik pa , bagi isha lima minit " aku bgun kemudian berlalu pegi ke bilik .

5 minit kemudian ..

" wahhh nak g giant pun lawa lawa ye anak kesayangan papa ni . Nak beli barang atau mengorat org ni ? " papa pandang aku .

Aku menilik diri sendiri . Aku hanya memakai tshirt lengan panjang berwarna purple dgn seluar jeans hitam . Ape yg lawanya ? Nak kata tudung yg lawaa , tak pulak . Aku cuma pakai tudung bawal pastu ikat bawah . Nak kata pakai makeup tak pakai sbb aku tak suka makeup .

" ape yg lawa nya ? Org pakai biasa biasa je kut " 

" hahaha papa saja jelaa nk bergurau dgn kamu . Anak papa kalau pakai mcm mne pun tetap nmpk lawaa " papa ketawa . Hai laa papa . Suka sakat org .

" ish papa ni . Isha cucuk perut papa yg boncit tu kangg " aku acah acah nk cucuk perut papa . Papa segera menutup perutnya menggunakan tangan .

" tgk tuu , ade hati nk cucuk perut papa ye . Pipi dia yg tembam tu taknak pulak dia tarik , dah dah g beli barang tu cepat . Karang giant hilang pulak sbb nmpk nobita " okay papa buat lawak hambar . Tapi aku terpaksa jugak gelak . Nk jaga hati papa punya pasal .

" HAHAHA lawak papa . Isha suka . Okay laa papa isha pergi dulu . Assalamualaikum " aku mencapai kunci motor atas meja dan helmet lalu aku mencium tangan papa sebelum pergi ke skuter kesayangan aku yg berwarna biru .

" waalaikumusalam , hati hati bawak moto tuu " papa sempat memberi pesanan .

Bismillah , semoga Allah melindungi perjalanan aku .

**************************************

Garam √
Gula √
Kicap √
Minyak √
Bawang √
Milo

Aku menanda barang yg sudah diambil . Okay tinggal milo je . Aku mencari rak yg menempatkan milo

Okay daa jumpa . Fulamak tinggi nya dia letak . Aku ni daa laa pendek je . Lain kali letak laa milo ni kat tempat rendah jugak . Kesian org pendek , nak amik barang pun susah . Sbb tinggi sngat .

Aku menjengket tapi tetap tak capai jugak milonyaa . Aku melompat , pun tak bole jugak . Nk mintak tolong org . Tkde spe lalu .

Tiba tiba ade tangan yg mencapai milo tu lalu menghulurkan kepada ku . Sungguh baiknya hati manusia ni .

Aku menyambut huluran tu , aku pandang lelaki tu sbb nk ucap terima kasih . Yelaa takkan laa aku nk terus pegi kut . Biadap tuuu .

" teri.... " ehh lelaki hensem ni ?

" farisha ? "

" Syafiq ? " mcm mne pulak bole terserempak kat sini pulak . Aku tak menentu , jantung tolong jgn berdebar sakan .

" tak sangka bole jumpa farisha kat sini , mungkin jodoh kut . Farisha buat ape kat sini ? " ramah syafiq . Syafiq senyum . Tapi kan dia ni harap je hensem tapi bgi soalan bengap . Daa kat pasaraya , mestilah beli barang . Takkan basuh kete kut .

Aku kutuk dlm hati .

" Laa , awak tak nampak ke yg saya tgh basuh gajah ni . Haishh penat tau basuh gajah ni " balas aku dgn sinis .

" hahahhaah , pandai awak melawak . Saya saja je bgi soalan bengap . Sbb tak tahu nk ckp ape ngan awak " tergelak syafiq bila dgr lawak aku . Alahai gelak dia pun nmpk macho laa . Syafiq merenung aku .

Gulp ! Pehal mamat ni tenung aku . Aku berdehem

" ehem ehem , okay laa terima kasih sbb tolong amikkan milo tu . Maklum laa saya terlampau" tinggi "sampaikan takleh amik barang  yg tinggi , saya pegi dulu ye , assalamualaikum " aku minta diri dulu sebelum jantung aku ni pecah .

" nanti duluuu ! " dia menyuruh aku berhenti .

Langkah aku terhenti , aku menoleh ke belakang .

" kenapa ?"

" bole saya tahu ape nombor hp awak ? Nnti bila free bole kita borak borak ? "

" ouhh . Awak kan ade bgi card harituh . Jadi nnti bila free saya call awak . Saya daa lambat ni , nnti papa saya risau . Bye " aku terus beredar membuat pembayaran di kaunter .

*************************************
" assalamualaikum papa ! Isha daa balik ! " aku mengetuk pintu .

" lamanya kamu beli barang . Ngorat pakwe giant ke ? " bila papa bukak pintu je , aku terus letak barang barang ni di dapur .

Aku menghempas badan aku di sofa . Ahh selesa nya . Aku memejamkan mata .

" tkdelah papa , ramai sngat org kat giant tu . Pastu isha jumpa putera hensem kat sana . Dia tolong isha amikkan milo " aku senyum bila teringat peristiwa tadi .

Papa tak jdi menonton tv . Mata papa segera alihkan kepada aku .

" sape putera hensem tu ? Tak kenal kan pun kat papa "

Aku bukak mata .

" nama dia syafiq , org terserempak dgn dia kat mall dgn mia . Masa tu org terlanggar makwe dia . Tapi nasib baik dia tak salahkan mia . Dia baik pa . Isha rasa daa jatuh hati kat dia laa " aku senyum malu malu . Eee gelenya .

" yeke ? Wahh tak sabar papa nk dapat menantu ni "

" hish papa ni , dia daa ade makwe laa . Lagipun isha taknak jdi org ketiga" okay aku agak kecewa disituu .

" alooo jgn buat muka kecewa , dia ade makwe sekalipun kalau bukan jodoh takde guna jugak . Mungkin jodoh dia dgn isha ? " papa memujuk aku .

" papa suka bagi harapan kat isha ye . Aminnn harap harap dia jodoh isha . Heheheh " gatal nya aku . Harituh menafikan bila mia ckp mcm gitu . Skrg ape jadi ?

" aminnn . Papa doakan . Papa doakan supaya isha takkan kecewa kali kedua . " papa memeluk bahu aku .

Aku meletakkan kepala ke atas bahu papa . Terharu dgn doa seorang ayah .

Sambungggggg .....





[C] FAKE LOVE VS TRUE LOVE Where stories live. Discover now