BAB 37

1.3K 42 0
                                    

Airin menelan air liur . Dia tk thu nak mula dri mne .

Farisha tenang menikmati cendol . Begitu juga dgn mia .

" hmm . Err " airin meramas tangannya .

Farisha memandang airin .

" kau kenapa dri tadi hmm . Err . Kau tahan berak ke ? " selamba badak je si farisha ni . Cakap tak tgk keliling .

Tersembur abis cendol yg ade dlm mulut mia . Airin pulak pndg sekeliling . Dia harap tkde sape dgr ayat farisha .

" kau ni isha . Tak perhati sekeliling ke . Tak nampak ke org tgh menikmati cendol . Aku cepuk jugak kang minah ni " marah mia .

Farisha sengih . " hehehe sorry "

" okay mcm gini . Akuuu akuu akuu " alaa nk ckp ape ekh .

" aku ape ? " farisha kerut dahi .

" aku nak mintak maaf segala kesalahan yg aku daa buat pada kau . Betapa jahatnya aku dulu . Aku buat mcm gitu sbb aku cemburu dgn kau . Ramai yg suka kawan dgn kau . So dri situ laa aku plan benda jahat untuk kena kan kau . Aku betul betul mintak maaf . Aku rasa menyesal . Maafkan aku isha ? " airin memandang simpati . Dia harap farisha sudi maafkan dia .

Farisha dgn mia saling berpandangan .

Farisha mengeluh . " kau tahu , sebenarnya susah nk lupakan semua perbuatan kau dgn fawaz . Tapi siapalah aku ni nk menghukum korang . Sedangkan Allah pun beri peluang hambanya bertaubat . Apetah lagi aku insan yg lemah.  Dgn ikhlas aku ckp . Aku maafkan kau dgn fawaz . Daa lamaa maafkan . Aku tak pernah berdendam . Malah aku doakan korang berubah . And alhamdulilah allah makbulkan doa aku " farisha senyum ikhlas .

Airin mengerdipkan matanya supaya air mata tak turun . Dia begitu terharu sbb farisha sudi maafkan dia .

Airin pegang tangan farisha .

" isha terima kasih sbb sudi maafkan aku " airin senyum manis .

" no hal laa . Kita kawan ? "

" yaa kita kawan " sengih airin .

" alhamdulilah bagus laa korang daa baik . Ni haa habiskan cendol korang ni . Hari ni aku belanjaa " sampuk mia .

" yahoooo " jerit mereka berdua keriangan .

Mia mengelengkan kepala sambil senyum .

****
Fawaz mengeringkan rambutnyaa . Dia baru lepas mandi . Dia nk kuar sebenarnyaa . Ade brg nk beli .

" maa . Mana senarai barang yg maa suruh beli ? " laung fawaz kepada maa nya di dapur .

" ade kat atas meja " laung maa nya .

Ma tu mama . Singkatan .

Fawaz mengambil senarai barang itu .

*****
" okay semua daa ade " fawaz membelek balik senarai barang yg dibuat maa nya .

' mak aih panjangnyaa . Aduh kena beratur pulak ' getus hati fawaz . Kalau dia tahu dia pegi je kedai runcit .

Ketika dia tgh beratur . Susuk tubuh yg beratur di depannya mcm dia kenal .

Dia mencuit bahu perempuan itu .

Perempuan tu segera menoleh .

" haa daa agak daa mesti engkau" ramah fawaz menegur airin .

" weh kau buat ape kat sini ? " terkejut airin dibuatnyaa . Dia bru teringat si fawaz . Tup tup muncul .

" aku tgh dating ngan sajat . Taknampak ke dia kat sebelah aku ni ? " sinis je si fawaz ni bergurau .

Airin mencebik . Dia daa terkena . Tulah bagi soalan bodoh .

Alang alang tgh tunggu turn . Baik berborak . Panjang mcm kete api .

" tak sangka jumpa kau kat sini " senyum airin .

Terpana fawaz dibuatnya .

" haa . Haa haah . Jodoh . Mungkin ? " sengih fawaz .

Airin tak balas dia hanya senyum .

" semalam aku jumpa farisha . Aku daa mintak maaf ngan dia . Nk tunggu kau bagi nber dia . Hmm mcm tunggu sampai sajat mengaku dia lelaki " sempat lagi airin buat lawak .

Fawaz gelak part yg sajat tu . Adoiyai sian sajat .

" sorry laa . Aku lupaa . Aku ni asyik terpikirkan kau sampaikan lupaa nk ws kau " fawaz cuba buat pickup line . Bro cuba . Ceh .

" kau ni bonggok jugak kan . Kalau selalu teringat . Mesti laa kau akan teringat nk ws aku kan ? "

Fawaz buat muka blur . " haah kan . Aku ni daa kenapa ? "

Airin mengelengkan kepalaa lalu gelak perlahan . Gila kau nk gelak kuat kat tempat awam .

" aku rasa kau ni daa angau . Cepat cepat laa kahwin ye "

" mmg aku daa angau . Aku angau kat kau . Jom kahwin ? " ikhlas dri hati kauu . Fawaz melamar airin . Oh sweet .

" pandai kau buat lawak . Next time masuk raja lawak ye " airin gelak . Dia sngka fawaz hanya buat lawak .

Fawaz buat muka serius .

" aku serius airin "

Airin berhenti gelak .

*****
Fawaz menekup mukanya gunakan bantal . Serius dia malu . Dia bngun lalu menumbuk tilam dia dgn kuat . Saja lepaskan perasaan malu .

' mmg aku daa angau . Aku angau kat kau . Jom kahwin '

Kenapaa aku pegi ckp mcm gituuu . Belum tiba lagi laa wahai hati . Nnti airin ingat aku nk balas dendam .

Fawaz baring . Dia cuba pejam mata . Berharap yg diaa bole lupakan hal ni .

*****
' mmg aku daa angau . Aku angau kat kau jom kahwin '

' aku serius airin '

Airin yg tgh baring menutup telinganyaa .

What thee haelll . Ape ni . Asal benda ni asyik ulang ulang je dlm pikiran .

Dia terkejut plus happy plus takut . Dia takut yg fawaz nk balas dendam . Sbb dia pernah game kan fawaz .

Arghhh ! Dripada aku terus pk kan mcm gini . Baik aku g buat solat istikharah . Mintak allah bagi pentunjuk .

Dia bgun menuju ke bilik air .

Dia lalu di hadapan bilik intan . Senyap . Mne ntah si intan ni pegi . Balik rumah papa diaa laa tu .

****
Cumi cumi cumi ~

Sape pulak yg call malam malam ni ? Nak katakan encik tunang . Dia bru lepas otp ngan encik tunang .

Dia mengangkat tepon dgn malas .

Takde nama . Sape pulak ni .

" hello , ni sape ? "

" hello ? Ni farisha ke ? "

" ye saya kenapa ? " dia rasa tak sedap hati . Dia mengambil mug yg berisi milo . Lalu dia menghirup perlahan.

" encik aqil jatuh sakit . Dia skrg ade kat hospital "

Pangggg !

Jatuh abis mug . Abis bersepah kaca .

Tubuh farisha kaku . Dia mula menangis .

" Papa !!!! " farisha meraung . Menangis teresak .

" isha kenapa ni ? " mia yg tgh tidur terjaga bila dgr bunyi benda pecah kat ruang tamu . Bertapa gusar lagi hatinya bila dgr farisha meraung memangil papanya .

" papa aku masuk hospital " mengeletar tgn farisha .

Mia segera memeluk kawannya .

Bersambung

* ringkas . Takde idea laa . Jgn lupa vote . Thanks 💖





[C] FAKE LOVE VS TRUE LOVE Where stories live. Discover now