BAB 61

2.3K 56 1
                                    

" Haa ! Termenung apa tu ? " mia mencuit pinggang farisha .

" Oh Mak kau tak ada gigi " farisha melatah sambil terdiri dibuatnya. Kacau lah minah ni . Aku tengah syok termenung kut .

Mia menutup mulut menahan gelak .

" apa ke jahatnya mulut kau tu pergi cakap mak aku tak ada gigi . Ni kalau mak aku tahu , habis lah kau kena cincang " mia ketawa terbahak bahak .

Farisha mengigit bibir menahan geram dengan tingkah laku tak senonoh kawannya . Mia ni tak sedar ke yang sekarang dia kat cafe ? Ramai mata yang memandang . Aku pulak yang malu . Gumam farisha di dalam hati .

" woi kau boleh tak gelak sopan sikit ? Kau sedar tak kita ni sekarang kat cafe ? Ramai mata memerhati kau ni . Aku malu tahu tak . Rasa macam aku ni kawan dengan pesakit hospital tanjung rambutan " tukas farisha .

Mia berhenti gelak , dia mengesat air matanya yang tumpah kerana gelak banyak sangat .

" amboi sedap kutuk aku . Sorry best friend " ucap mia . Dia mengambil coffee farisha lalu menyisipnya perlahan .

Terbuntang mata farisha dibuatnya . Dia kembali merampas balik coffee miliknya .

" sedap kau je ekh ambil coffee aku . Pergi order sendiri lah " marah farisha . Marah manja . Bukan marah betul ye anak anak .

Mia menjelirkan lidah . " kedekut tahi hidung manis . Nanti nanti lah aku order , hmm so syafiq apa khabar ?" soal mia .

Farisha tersenyum hambar .

" dah sebulan mia . Tapi dia masih tak ingat apa apa pun pasal kenangan kami berdua . Yang dia ingat , dia bercinta dengan intan . Sekarang rapat benar dia dengan intan . Hmm aku tak tahu lah nak ikhtiar macam mana . Rasa macam nak give up pun ada . Penat tahan perasaan macam gini " luah farisha . Dia berasa lega kerana dapat luahkan apa yang dia pedam selama ini . Air mata mula bergenang di tubir mata .

Mia mengosok bahu farisha .

" isha kau kena sabar . Kau kena kuat beb ! Kau tak boleh mengalah . Syafiq tu cinta kau . Cinta sejati kau . Kalau kau mengalah , anak dalam kandungan ni macam mana ? Kau kena fikir jugak pasal anak . Takkan kau nak tengok anak kau membesar tanpa ayah . Lagipun doktor kan dah cakap , ingatan syafiq lambat laun , dia akan ingat kembali . So kau bersabar lah . Sabar itu separuh dari iman . Aku kenal farisha qaisara . Dia seorang wanita yang kuat . Kau kuat ya . Be strong beb ! Kalau kau perlukan teman untuk luahkan . Aku ada disisi kau " panjang lebar mia beri nasihat . Dia mengenggam tangan farisha .

Farisha tersenyum sambil mengangguk . Dia mengesat air matanya .

" in shaa Allah aku akan cuba mia " farisha mengusap perutnya .

********

" baju kahwin kita nak tempah kat mana ? " soal airin sambil memandang ke arah fawaz di sebelahnya . Satu mall ni diorang tawaf bagi membeli barang hantaran . Tak lama lagi diorang akan berkahwin . Kalau orang lain akan bertunang dulu . Tapi bagi mereka tidak . Mereka kahwin terus .

" baju kahwin takyah tempah . Sebab faiz yang akan sponsor kan . Maklumlah dia kan fashion designer" jawab fawaz sambil senyum . Airin mengerutkan kening .

" tak menyusahkan dia ke ? " airin takut kalau hanya menyusahkan faiz saja mahu fikir design baju pengantin mereka .

Fawaz gelak . " takde lah . Faiz yang nak sangat sponsor . Dia kata kawan kan . Tak menyusahkan dia lah . Sama jugak kalau kita tempah baju kahwin kat tempat lain , kita pun akan menyusahkan orang tu juga . Tak ke begitu sayang ? "

Airin mencebik " hish awak ni . Tapi kan betul ke yang faiz tu dah awek ekh ? Macam tak percaya lah " gelak airin . Dia tak percaya . Faiz yang lembut tu pun ada makwe .

" awak ingat orang lembut tak laku ke ? Ingat orang sado je laku ? Hish awak ni " fawaz mengelengkan kepala .

Airin berhenti gelak . " umph sorry " dia mencebikkan bibir .

Fawaz tergelak " hish comel je . Dah lah jom makan aiskrim kat baskin robbin . Penat dah ni . Asyik jalan je . Tapi awak belanja , asyik saya je belanja awak "

Airin sengih

" untuk awak , semua boleh " dia mengenyitkan mata .

" takyah kenyit mata sangat . Jalan cepat sikit " ujar fawaz , menyembunyikan rasa debaran . Kakinya laju saja melangkah ke hadapan . Dia membiarkan kekasih hatinya berjalan di hadapan .

" hish tunggu lah " laung airin .

" pakwe jenis apa ni tinggalkan kekasih . Pot pet pot pet " airin membebel sendirian .

BUK !!

" adoi tiang elektrik mana sesat kat mall ni " airin mengosok kepalanya . Sakit weh . Keras betul objek di hadapan ni .

Airin mengangkat kepala .

" ehh , kenapa awak berhenti ni ? " soal airin . Airin berdiri di sebelahan fawaz .

Bulat matanya bila terpandangkan adegan yang boleh sakitkan mata .

Intan suapkan syafiq aiskrim ?

" si intan ni dah melampau tau " airin mahu menyerang namun segera dihalang fawaz .

" kenapa awak halang saya ? Awak tahu tak intan tu dah melampau ! Dia dah tahu yang syafiq tu hilang ingatan , kenapa dia pergi mengedik dengan syafiq ? Bukan nak bantu syafiq ingat balik . Eeee macam takde lelaki lain dalam dunia ni . Rykal nak kat dia , tapi dia taknak . Suami orang juga dia nak . Kesian farisha tau " marah airin . Matanya masih memandang pasangan tu .

" sabar airin . Jangan bertindak melulu . Kita jangan masuk campur urusan rumah tangga diorang . Pandai pandai lah farisha selesaikan . Lagipun saya tahu , farisha bijak menangani masalah ni . Dah lah kita makan aiskrim kat tempat lain . Saya pun sakit hati jugak dengan ulat beluncas tu "

" what ? Awak panggil dia ulat beluncas ? Jahat jugak awak ni " ujar airin . Fawaz hanya tergelak .

Mereka berlalu pergi dari situ.


' Ya Allah lindungilah rumah tangga sahabatku ya Allah ' doa airin di dalam hati .

Bersambung ....


[C] FAKE LOVE VS TRUE LOVE Where stories live. Discover now