Hoofdstuk 7

403 19 2
                                    

Het wachten lijkt eindeloos te duren. Met elke voorbijgaande minuut groeit de spanning bij het trio in de wachtkamer. Liselotte heeft Bram zover gekregen dat hij naast haar is komen zitten, Evert blijft heen en weer lopen. Hij heeft zijn handen tot vuisten gebald, maar Liselotte ziet dat hij ook af en toe de tranen van zijn gezicht moet vegen. Ze snapt zijn gemengde emoties, ze heeft ze zelf ook. Aan de ene kant is er opluchting, dat Fenna er weer is, aan de andere kant de angst om haar alsnog te verliezen. Maar dan is er ook nog woede, want iemand heeft haar dit aangedaan, iemand is schuldig aan deze vreselijke situatie.

Het is inmiddels half acht 's avonds, zo'n vijf uur nadat de rechercheurs Fenna vonden in de verlaten boerderij. Ondanks Nina's belofte om Evert op de hoogte te houden, weten de rechercheurs nog niks. Er komt elke zoveel tijd een coassistent naar de wachtkamer om te vertellen hoe het gaat, maar meer dan 'ze zijn nog bezig' en 'er valt nu nog niets te zeggen' komt er ook niet uit. Het frustreert Evert enorm, hij wil nú weten hoe het met Fenna gaat. Hij is nooit geduldig geweest, maar in deze situatie al helemaal niet.

Op het moment dat Evert besluit om zelf maar op zoek te gaan naar de operatiekamer, om te kijken hoe het daar gaat, komt Nina de wachtkamer binnenlopen. Gelijk schieten Bram en Liselotte ook overeind. Alle drie kijken ze Nina verwachtingsvol aan. "Ze heeft de operatie overleeft," begint de arts gelijk met het goede nieuws, "het lijkt er voor nu op dat ze stabiel is. Het is even afwachten hoe ze de nacht doorkomt, maar als dat goed gaat schat ik haar herstelkansen groot in." Eindelijk kunnen Bram, Liselotte en Evert weer ademhalen. Fenna leeft nog. Maar de blik op Nina's gezicht is nog steeds ernstig. "Ze heeft wel heel erg veel bloed verloren, en daardoor is haar hart een aantal keer gestopt tijdens de operatie. We hebben de hartslag elke keer terug kunnen krijgen, maar het toont wel aan hoe groot de klap voor haar lichaam is geweest. Ook hebben we haar milt moeten verwijderen, omdat dat de oorzaak van de bloeding bleek te zijn."

Met een grote frons op zijn voorhoofd kijkt Evert Nina aan. "Haar milt verwijderd?" Herhaalt hij vragend. Nina knikt. "In principe is leven zonder de milt heel goed mogelijk. Er zullen wat aanpassingen moeten plaatsvinden, maar dat is op dit moment zeker niet haar grootste probleem." Evert en Bram knikken, tevreden met het antwoord. Liselotte voelt het addertje onder het gras aankomen. "Wat is dan wel Fenna's grootste probleem?" Vraagt ze aan de arts. Nina kijkt Liselotte even aan. "Naast de enorme hoeveelheid bloedverlies, hebben we nog een aantal zorgelijke ontdekkingen gedaan bij het lichamelijk onderzoek. Ik heb begrepen dat jullie anderhalf jaar hebben gedacht dat ze dood was, weten jullie inmiddels wat er met haar gebeurd is in die tijd?" De rechercheurs schudden hun hoofd, en Nina aarzelt even.

"Vertel." Commandeert Evert. Nina negeert de toon van zijn stem, en haalt diep adem. "We hebben een gecompliceerde breuk in haar rechterbovenarm ontdekt, en in haar linkeronderbeen nog een breuk, en daarbij scheuring van haar kniebanden." Evert knikt, hij snapt niet waarom dit zo schokkend is. "Wat hebben jullie daaraan gedaan?" Vraagt hij. Nina kijkt hem aan. "Nog niks. De breuken waren oud. Ze zijn geheeld, in een onjuiste positie. We zullen opnieuw moeten opereren om de breuken en de scheuring van haar kniebanden te herstellen." Nu is Evert stil. Hij en Bram wisselen een blik. Oude, slecht geheelde breuken, ze weten beiden waar dat op duidt; mishandeling. "Waarom hebben jullie dat niet gelijk opgelost net?" Vraagt Evert na een tijdje. Nina kijkt hem aan. "Omdat haar lichaam het niet aankom om nog langer onder narcose te zijn. Dat zou ze niet overleefd hebben."

Evert zucht diep. "Is er nog meer?" Vraagt hij dan aarzelend. Nina schudt haar hoofd. "Ze is nu in de uitslaapkamer, Isabel wilde nog even een paar dingen controleren, daarna wordt ze naar de intensive care gebracht en kunnen jullie haar zien." Evert verstijft bij het horen van de naam van zijn vriendin. "Isabel?" Vraagt hij. Nina knikt. "Ik weet dat er privé veel speelt... Maar Isabel is de beste trauma-arts hier, en Fenna's verwondingen zijn omvangrijk, daarom heb ik haar gevraagd om mee te kijken en mee te denken... als jullie dat oké vinden." Evert knikt aarzelend. Fenna verdient de beste zorg en zijn relatie met Isabel – die nu opeens een ingewikkelde situatie is geworden – mag dat niet in de weg staan.

Een Nieuw BeginWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu