63. Het verhaal van Jasper

856 28 4
                                    


Het is bijna een maand geleden sinds ze Jasper hebben opgesloten.

Vijf jaar gevangenis heeft hij gekregen. Plus het afkicken er gratis bij.

In die tijd is er veel gebeurd. Zelf snap ik er nu eindelijk iets meer van, maar nog steeds niet alles. Maar ik zal een poging doen om het uit te leggen. Een groot gedeelte heb ik gehoord van Jasper zelf, die nu hij niet meer aan de drugs en alcohol zit, een stuk minder agressief is. Vooralsnog heb ik maar één keer met hem kunnen praten onder vier ogen. Het hele verhaal heb ik moeten aanhoren achter een glazen wand, bij de verhoring door de politie.

Het begon allemaal op een dag, vlak na het oudjaarsdag. 2018 was net begonnen. Iedereen had goede hoop – zoals dat meestal is bij de start van een nieuwe periode – en zo ook Jasper. Maar zijn jaar startte op de ergst mogelijke manier.

Het was nauwelijks een paar uur 2018 toen zijn moeder vertelde dat ze ging scheiden van zijn vader. Voor zowel Jasper als zijn vader was dit een enorme schok. Beiden hadden het niet aan zien komen, en beiden stonden dus ook met grote ogen te kijken toen ze haar – in 2017 al gepakte – koffer naar beneden zeulde en zo haar vertrek aankondigde. Jasper vertelde dat ze hem nog één keer in de ogen had gekeken, en had gezegd: 'Het ga je goed, jongen.' Dat waren de laatste woorden die zijn moeder ooit tegen hem had gezegd.

Het plotselinge vertrek was al gigantisch zwaar voor Jasper, maar bijna nog zwaarder voor zijn vader. Hij werd depressief, vertelde Jasper, en gaf alles om hem heen de schuld van het vertrek van zijn vrouw.

Zo gaf hij ook zijn bloedeigen zoon de schuld.

Het begon met een paar tikken, woedende blikken, en af en toe een flink pak slaag, vertelde Jasper. Terwijl hij het vertelde zag ik de tranen weer in zijn ogen blonken. Maar binnen een paar weken werd het erger. Zijn vader begon hem te slaan, telkens als hij thuiskwam van school. Telkens als hij iets fout deed, niet luisterde, en eigenlijk gewoon áltijd. Steeds maar weer kreeg hij te horen dat zijn moeders vertrek zíjn schuld was, en dat ze vanwege hém was weg gegaan.

Het maakte hem vanbinnen kapot.

Met open mond zat ik naar hem te luisteren, terwijl hij zijn verhaal deed. Ik wist natuurlijk dat zijn ouders waren gescheiden, aan het begin van 2018. Maar hoe dat precies gegaan was had hij me nooit verteld. En ik kon al helemaal geen idee hebben wat zijn vader met hem deed...

Hij zei dat hij uit wanhoop naar de drank had gegrepen. Elke keer dat hij dronk vergat hij even alles over zijn thuissituatie en vergat hij de blauwe plekken op zijn rug en armen. Het drinken bood hem troost. Geen pijn of stress meer. Maar als hij niet dronken was, was hij des te ongelukkiger. In het begin dronk hij steeds in het geheim. Hij zorgde ervoor dat hij nuchter was als hij met mij afsprak. Als hij met mij afsprak, vergat hij ook even wat zijn vader hem zou aandoen als hij thuiskwam. Ik was ook zijn manier van ontsnappen, vertelde hij.

Hij had me diep aangekeken door de glazen ruit. Ik begon langzaamaan te blozen terwijl zijn woorden tot me doordrongen. Dat was nog voordat hij begon me te mishandelen.

Maar na een tijdje merkte hij dat ik niet meer zo veel met hem bezig was als eerst. Ik had mijn studie en was vaak bij mijn beste vriendin Amy. Op een gegeven moment was hij dronken toen hij met mij was.

Dat was de eerste keer dat hij me sloeg.

Daarna deed hij geen moeite meer om nuchter te zijn in mijn gezelschap. Steeds vaker was hij dronken, ook op school. Zijn vader merkte het natuurlijk ook, en dat zijn zoon bezig was alcoholist te worden deed zijn humeur niet goed. Jasper moest nog meer klappen te verduren krijgen. Op een gegeven moment begon hij zelf terug te slaan, omdat hij dronken was. En dat was het moment dat zijn vader hem het huis uit trapte.

Hope ft. Shawn MendesWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu