بعد ان خطت اقدامهم خارج ارض المطار وجدوا مروان يقف بانتظارهم كان يصافح ادم وينظر لها بنظرات لوم وعتاب وكره لم تكن هى يوم تخطئ بنظرات احد ولكن ما ادهشها مروان فمنذ ان تعرفت عليه وهو يعاملها بكل المودة والاحترام ولم تجده ينظر لها بكره بيوم.
مروان لادم:_حمد الله عالسلامه ياابن خالتى.
ادم :_الله يسلمك قولى فى ايه بابا ماله وغاده فى ايه ومراد فين مجاش يستقبلنى ليه.
مروان:_اركب ياادم وبعدين هنتكلم يلا.
وقف ادم ينظر له بقلق لتمسك يده شيرين وهى تهمس له تطمئنه وتطمئن حالها :_متخافش خير ان شاء الله خير يلا عشان نمشي ياحبيبى.
ركب ادم بجوار مروان فى السيارة بالمقعد الامامى اماهى فركبت بالمقعد الخلفى وهى تشعر بان القادم ليس به خير فوضعت يدها على قلبها لتطمئن فدقات قلبها كانت تتسارع وكأنها بسباق،وفجأة قطع شرودها صوت ادم وهو يحدث مروان بعصبية..
ادم:_ممكن اعرف انت رايح فين مش بابا فى المستشفى انت مودينى على البيت ليه دلوقتى.
مروان:_ادم لو سمحت اهدى عشان الجاى لازم يبقى اعصابك هاديه فيه .
ادم بدهشة:_اللى جاى ...مروان انت مخبى عليا ايه وفين مراد ليه مجاش معاك فى ايه يامروان.
مروان بهدوء:_ادم مراد ساب البيت فى نفس اليوم اللى سافرت فيه ومحدش يعرفلوا طريق.
ادنهشت شيرين من حديث مروان واول من طرأ ببالها ليلى فمنذ ان سرق هاتفها وهى لم تعرف عنها شئ بينماادم حدث مروان بعصبية:_ولما ده حصل ماكلمتونيش ليه من وقتها.
نظر مروان لشيرين بكره بَين فى مرآه سيارته:_ماعمى لما عرف باللى انت عملتوا قرر ان يبعدك عن كل شئ وبعدين انت بتلومنا ليه ماانت كنت مشغول فى ..لندن.
نظر له ادم بغضب بينما شيرين ظلت واضعه يدها على قلبها وتطمئن نفسها فهى كلما اقتربوا من طريقهم كلما سمعت صوت يصرخ بداخلها ويتوسلها ان تبتعد كما حدث معها فى السابق حين وصلت اول مرة لبيتهم،ظل الصوت بداخلها يعلو ويعلو خاصا عندما اقتربوا من بوابه قصر الزينى ،دخل مروان بسيارته للقصر ليخفق قلب ادم فرحا وهو يرى نفسه امام منزله مرة اخرى ولكن ماكان ينغص عليه فرحته تلك هو خوفه مما ينتظره،نزل كلا من ادم ومروان من السيارة ولكن شيرين ظلت بداخل السيارة شاردة هى الاخرى تهاب القادم حتى قطع شرودها صوت ادم ...
ادم بحنان:_حبيبتى يلا احنا وصلنا خلاص.
تطلعت له شيرين بابتسامه مهزوزه وصوت دقات قلبها تعلو وتزداد بينما نظر لها مروان بسخرية ليتحدث بملل:_ايه هنفضل واقفين كده كتير لحد امتى ولا المدام مش عاوزة تدخل.
نظر له ادم بغضب بينما شيرين سكتت وتغاضت عن حديثه اللاذع معها ونزلت من السيارة وعندما خطى ادم بقدميه خطوة مبتعدا عنها اسرعت هى لتمسك كف يده بقوة نظر لها ادم بدهشه ..
أنت تقرأ
مابعد الحب الجزء الثانى﴿ حب أعماه الانتقام﴾
Romanceأستثنيكِ من كلِّ جُرحٍ في روحي لا أستثنيكِ .. يا من حَبكتِ لي عُقَدي .. أمري ليسَ يَعنيكِ وكم ضرَّني .. ما صنعتِ في نفسي أنتِ وكلُّ ما فيكِ ابتليت قلبي بإعاقةٍ عسى اللّهُ بما بليتِني يُبليكِ.... للشاعر (على المولى) ...