[LIMA PULUH TIGA]

11K 374 12
                                    

 Hasha sedang duduk bersandar selesa diatas sofa dalam pejabat kerja Megat. Jejaka itu lagi sedang menghadiri mesyuarat bersama klien di dalam bilik mesyuarat. Dia yang bosan, akhirnya bangun dan memindahkan punggung diatas kerusi di meja kerja lelaki itu. Komputer riba milik Megat yang ada diatas meja kerja suaminya dibuka. Malangnya, sebaik skrin bercahaya, dia perlu memasukkan kata kunci untuk dia melakukan apa-apa menggunakan laptop. Tanpa fikir yang dia bakal menganggu suaminya, Hasha mendail nombor Megat. Walaupun, tidak jauh pun jarak pejabat kerja Megat dengan bilik mesyuarat dalam bangunan MCORP itu. "Yes, baby girl?"

"I'm sorry. Nak password."

"What password?"

"Your laptop, Daddy."

"Baby girl."

"Yes, Daddy?"

"I mean password dia, babygirl."

"Yes, I want to know the password."

"Baby girl. The password is baby girl. Semua huruf kecil."

"Huh? Panjangnya password. Tak apalah. Leceh. Daddy lambat lagi ke?"

"Tuan Megat, boleh saya teruskan?" Hasha dengar suara seseorang sedang bercakap dengan suami dia. Tidak berkata apa-apa, dia mematikan panggilan. Tidak mahu menganggu jejaka itu sedang bermesyuarat. Malah, komputer riba yang dibuka tadi pun ditutup semula. "Bosannya..." Keluhnya perlahan.

Padahal sebelum datang ke situ tadi, dia ada kata kepada Megat yang biar sahaja dia duduk di rumah buat apa-apa yang patut. Tapi, suaminya itu memaksa dia juga untuk mengikut ke MCORP. Tidak mahu melihat muncung manja Megat, Hasha mengalah terus bersiap-siap mengikut ke pejabat milik suaminya. "Baby girl."

"Daddy? Meeting dah habis ke?"

"Belum. Daddy minta klien 5 minute break."

"Huh? Why?"

Megat berdiri disebelah dia membuka semula komputer riba. "Daddy kena guna laptop ke?"

"Tak, baby girl."

"Then?"

"You want to use it, right?"

"Yes. Tapi, tak apalah. Daddy punya password panjang sangat. Leceh."

"Mana ada, baby girl. I think my baby girl tak faham tadi arahan Daddy."

"Eh, kenapa pula salah Hasha? Kalau Daddy tak nak bagi Hasha buka laptop itu, just tell the truth. Jangan letak kesalahan itu kepada Hasha." Megat garu kepalanya yang tidak gatal. Tiba-tiba, sahaja mood isterinya seperti berubah. "Hasha, are you okay?"

"No. I'm not. Hasha nak balik."

"Tapi, Daddy tidak habis mesyuarat lagi, baby girl."

"Daddy nak bermesyuarat, just go on with your meeting. Hasha nak balik. Bosan duduk sini."

"20 minutes."

"No."

"15 minutes."

"No. Hasha nak balik. Please, Daddy." Merengek Hasha yang memang nak balik sangat.

"10 minutes."

"Nak balik. Hasha cakap nak balik. Bagilah Hasha balik." Suara Hasha perlahan tapi dalam nada tegas dan keras. Megat jadi tertanya-tanya dengan tingkah dan perangai serta emosi isterinya yang berubah sejak dua tiga hari ini. Tapi, sekejap-sekejap sahaja. Sekejap baik, sekejap macam monsun.

"Hisyam."

"Ya, Tuan."

"Beritahu klien kita tangguhkan mesyuarat. Teruskan mana yang saya benarkan tadi dulu. Selebihnya, sambung kemudian."

PAWKYWhere stories live. Discover now