32.0

260 33 35
                                    

Het is pas enkele dagen zomervakantie en het weer hier in Nederland is geweldig. Vandaag gaan we met ze alle barbecueën in de park.

'Trek dit aan.' Zegt Laila en drukt een stapel kleren in mijn handen.

Als er iets is wat ik heb geleerd van het huwelijk is dat je soms gewoon ja moet zeggen. Dat is veel sneller dan vragen waarom. Scheelt veel tijd en hoofdpijn.

Ik bekijk mezelf. Laila heeft me een beige pantalon gegeven met een witte polo. Het is erg simpel, maar het zal wel. Mijn haren zet ik in model en trek mijn witte sneakers eronder aan. 'Mijn mooie man.' Zegt ze tevreden en glimlacht. Ik kijk haar raar aan. 'Wat ga jij aantrekken?' Vraag ik. 'Deze jurk. Ik ben bijna klaar met mijn haren en dan kleed ik me om.' Zegt ze en gaat verder met haar haren. 'Is goed.' Zeg ik maar en loop naar beneden. Terwijl ik wacht lees ik in mijn boek over het bedrijfsleven.

'Ready.' Zegt Laila opgewekt en komt in haar licht blauwe jurkje de woonkamer ingelopen. 'Je ziet er goed uit schat.' Zeg ik en klap mijn boek dicht. 'Thanks babe.' Zegt ze terwijl ze haar schoenen aantrekt.

In het park aangekomen sluiten we ons aan bij de familie en groeten iedereen. Ik ga naast Jan zitten en hou een praatje met hem over voetbal.

Net iets na het eten staan zowel Laila als Ilse op. 'We willen iets aankondigen.' Zegt Laila dan. Iedereen is langzaam stil en kijkt ze afwachtend aan. Ik heb oprecht geen idee wat ze nu weer willen doen. Vast een of ander dom idee.

'Uhm wat ik ga zeggen is volledig mijn eigen besluit en ik heb er goed en lang over nagedacht.' Begint Ilse. 'Ze is sowieso lesbi.' Mompelt Martijn. 'Kop dicht.' Zegt Ilse en rot met haar ogen. Ik moet van hem lachen, waardoor Laila me dodelijk aankijkt en ik meteen stop met lachen.

'Ik ga moslim worden. Vanmiddag gaan Laila en ik naar de moskee.' Zegt Ilse dan. Iedereen is doodstil.

Dit is onverwacht. Ik ben blij voor haar, maar onverwacht.

'Ik vind het een onverwachte, maar goede keuze als dat jou gelukkig maakt lieverd. Je vader en ik steunen je hoe dan ook. Toch Jan?' Vraagt Nancy en kijkt Jan strak aan. 'Ja, het zou raar zijn om nu racistisch te zijn. We hebben inmiddels een Marokkaanse zoon.' Lacht hij. Ilse knuffelt Laila en ze zijn super happy. 'Maar wacht eens, wat wilde jij aankondigen?' Vraagt Martijn dan en kijkt naar Laila. 'Scherp gozer, heel scherp.' Zeg ik en kijk Laila afwachtend aan.

Ik hoop dat ze zwanger is, ik hoop dat ze zwanger is, ik hoop dat ze zwanger is. Misschien is ze stiekem gestopt met de pil. Ik hoop dat ze zwanger is.

'Ilse en ik gaan beide hoofddoek dragen.' Zegt Laila dan.

En ze is niet zwanger.

'Dat is leuk. Dan gaan we mooie kleuren uitkiezen.' Zegt Nancy blij en knuffelt Laila. 'Waarom kijk jij zo depressief?' Lacht Youssra. 'Ik had gehoopt dat ze zwanger zou zijn.' Zucht ik. 'Komt nog wel joh.' Zegt Anouar, haar vriend.

'Ik heb trouwens ook een mededeling.' Zegt Youssra dan. 'Zij is wel lesbi.' Mompelt Martijn. Ilse kijkt hem aan en rolt met haar ogen. 'Vertel.' Lacht Nancy.

'Anouar en ik zijn verloofd. Hij heeft me vanmorgen gevraagd.' Zegt ze en laat haar ring zien. 'Gefeliciteerd man.' Zeg ik en geef Anouar een boks.

Na even met ze alle te hebben gepraat komt Laila weer naast me zitten. 'Je lijkt niet blij.' Zegt ze en kijkt me vragend aan. 'Ik ben blij voor je babe.' Zeg ik. 'Wat is er aan de hand liefje? Heb ik iets misdaan?' Vraagt ze onzeker. 'Ik had gewoon ander nieuws verwacht.' Zucht ik. 'Ander nieuws? Wat bedoel je?' Vraagt ze verward. 'Ik had hoop dat je zwanger zou zijn. Wil gewoon echt kindjes met je.' Zeg ik. Ze moeten lachen en leunt tegen me aan. 'Ik slik de pil remember?' Vraagt ze. 'I know, I know. Had gewoon gehoopt dat je stiekem was gestopt.' Zucht ik. 'Kindjes komen als we er klaar voor zijn.' Zegt ze. 'En wanneer is dat?' Vraag ik en kijk haar zielig aan. 'Niet dit jaar. Zeker niet volgend jaar. Het komt wel liefje. Ik wil eerst gewoon van ons twee genieten en daarna kinderen.' Zegt ze. Ik knik langzaam. 'En we wilden de wereld zien toch? Dat gaat niet met een baby.' Zegt ze. 'Daar heb je gelijk in.' Zucht ik. 'En we gaan in elk land waar we zijn seks hebben. Zullen we met die traditie deze vakantie mee beginnen?' Vraagt ze grijzend. 'Je bent de beste.' Zeg ik en zoen haar. Lachend neemt ze afstand.

Terwijl we aan het voetballen zijn komt Oualid, Laila's broer, opdagen met een meisje aan zijn zijde. 'Dit is Sasha, Sasha dit is mijn zusje, haar man en allerlei andere mensen.' Stelt Oualid ons voor. 'Wat leuk je te ontmoeten.' Zegt Laila en praat met Sasha. 'Kunnen we even praten?' Vraagt Oualid aan mij. Ik knik goedkeurend en loop met hem mee wat afgezonderd van de rest.

'Dus zoals je kan zien is Sasha niet Marokkaans.' Begint hij. Ik kijk hem afwachtend aan. 'Ze is Surinaams en aangezien jij tatta bent wil ik vragen of je me kan backen als ik het vertel. Ik heb geen idee hoe mijn ouders gaan reageren, maar als ze zien dat jij en Laila gelukkig zijn, zijn ze misschien blij met Sasha.' Zegt hij. 'Je weet dat ik gewoon vol Marokkaans ben toch? Ik ben met Nederlanders opgegroeid, maar ben nog steeds Marokkaan.' Lach ik. 'Ja dat weet ik wel, maar mijn pa ziet je toch wel als Nederlander.' Zegt hij. Ik rol met mijn ogen. 'Kan je dat doen voor me gozer? Ik hou echt van Sasha en we zijn een soort van al stiekem verloofd.' Zegt hij snel. 'Jij ook al?' Lach ik. 'Wie nog meer?' Vraagt hij verward. 'Youssra is verloofd met Anouar.' Zeg ik. 'Ah oke. Doe je dat voor me?' Vraagt hij. 'Ja cool. Weet niet of het werkt tho, je pa mag me nog steeds niet.' Zeg ik. 'Hij ziet je gewoon niet als een echte man, dat is alles.' Lacht Oualid en geeft me een schouderklopje. Ik kijk hem raar aan. 'Thanks man. Het etentje is over twee dagen.' Zegt hij en loopt weer naar de rest. Vragend loop ik hem achterna.

Hoe bedoelt hij zijn pa ziet me niet als een echte man? Wtf.

'Oualid vertelde me dat je pa me niet als een echte man ziet. Weet jij hier iets van?' Vraag ik als Laila en ik in de auto zitten onderweg naar huis. Ze moet verdacht hard lachen. 'Wist je dit? Waarom zei je niks? Laila?' Vraag ik zuchtend. 'Omdat je dan stom mannelijk gaat doen.' Zegt ze tegenstrijdig. 'Hoe ben ik niet mannelijk? Ik ben een fucking beest.' Zeg ik. 'Hij vind je baan gewoon voor nerds, dat is alles.' Zegt ze normaal. 'Wat is er mis met jou familie?' Vraag ik als ze weer hard moet lachen. 'Maar ik vind je een man. En een sexy man ook.' Zegt ze lachend en streelt mijn bicep. Ik heb de auto geparkeerd en stap uit.

Ik schud afkeurend met mijn hoofd en open de huisdeur. 'Schatje. Mijn mannelijke husband!' Roept Laila lachend en slaat op mijn kont. Ik kijk haar geschrokken aan. 'Niet zo doen liefje. Wat nou als je een bad laat vollopen en ik je daar ontmoet?' Vraagt ze en streelt mijn kruis. 'Jij behandelt me zelfs als een vrouw. En ik voel me betast! Ik ben weg hier.' Zeg ik en loop naar boven.

'Niet grappig!' Zegt Laila die de kamer binnen komt lopen. 'Het is niet grappig dat je me als een vrouw behandelt. Ik had het moeten zien aankomen. Ik maak schoon en doe de was en dan nog niet eens gesproken over het koken.' Zucht ik. 'Doe normaal.' Lacht ze en pakt mijn pols. 'En nu trek je me bij je en moet ik op je schoot zitten he? Mijn god wat ben ik geworden?' Zucht ik vermoeid. 'Niet leuk. Niet leuk.' Zegt ze en kijkt me droog aan. 'Ik ben serieus jonge. Ik wist dat ik een betere smaak dan jij had, maar de vrouw in de relatie? Ik ben gewoon geschokt.' Zeg ik overdreven. 'Hou op.' Lacht ze en trekt me mee op het bed. 'Noem ik jou daddy of andersom?' Vraag ik uitdagend. 'Ugh dan niet.' Gromt ze vermoeid en loopt weg. Lachend trek ik haar terug. 'Zeg me dat ik een beest ben.' Zeg ik en kijk haar strak aan. 'Je bent een beest.' Zegt ze verleidelijk. 'Zeg me dat ik een man ben.' Ga ik verder. 'Nu overdrijf je.' Zucht ze. Ik kijk haar droog aan, waardoor ze moet lachen.

A  weird love storyWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu