راحت مريم وحبيبة على المستشفى تاني يوم وبداوا شغلهم. عند حبيبة كانت ماشية في طرقات قسم الأطفال وماسكة ملف بتقراه ومركزة فيه ومرو واحدة سمعت حد جنب ودنها بيقول: بتعملي ايه؟
حبيبة اتخضت والملف اللي في ايدها وقع عالارض وصرخت بصوت عالي شوية: عاااااااا.... يا مامااا
لفت بسرعة لقت عز واقف بيضحك جامد عليها: ايه الصوت الغريب اللي عندك دا؟
حبيبة اتنهدت جامد واخدت نفسها وهي حاطة ايدها على قلبها: حرام عليك يا شيخ منك لله.
نزلت تجيب الورق اللي وقع منها فعز نزل معاها يساعدها وهي حست انها شافت المشهد دا في الروايات قبل كدا.
حبيبة لنفسها: انا شوفت المشهد دا فين؟
عز: بتقولي حاجة؟
حبيبة: لا مفيش شكرا... المهم حضرتك بتعمل ايه هنا؟
عز: انا جيت عشان اتابع مع الدكتور العلاج بتاع ايدي وشوفتك هنا قعدت اشاورلك بس انتي كنتي مشغولة بالملف اللي في ايدك ومخدتيش بالك.
حبيبة: يعني انت مش عايز مني حاجة صح؟ سلام بقى.
عز: استني انتي رايحة فين؟ انتي مالك كدا؟
حبيبة: مليش. انا بس مبكلمش شباب وطالما حضرتك مش عايزني في حاجة يبقى خلاص امشي احسن.
عز: انتي مالك قلبتي كدا ليه؟ دا انتي امبارح كنتي قربتي تعيطي عشان ايدي بتنزف.
حبيبة: ما دا كان عشان انا كنت السبب في اللي حصل في ايدك .
عز قرر يجاريها في الكلام: ما انا كنت جاي اسالك عن كدا.
حبيبة بصتله باهتمام: تسالني عن ايدك؟ ليه مالها ايدك؟ ايه اللي حصلها؟ بتوجعك يعني ولا ايه؟
عز لاحظ انها بدات تهتم لكلامه فبدا يسايرها اكتر: لا مفيش مشكلة طالما انتي مش عايزة نتكلم مش مشكلة.
حبيبة بدات تحس بتانيب الضمير: لا والله مش قصدي كدا، انا هسمعك بس قولي ايدك فيها حاجة وجعاك؟
عز بتمثيل: كل اللي في الموضوع ان انا روح كشفت عند الدكتور وهو قالي انها مفيهاش مشكلة بس انا حاسس ان الوجع بيزيد مع الوقت.
حبيبة: مش يمكن بسبب انه لسه جرح جديد؟
عز: ممكن بردو.
حبيبة: طب انت خدت الدوا بتاعك؟
هز راسه بايوة.
حبيبة: طب تعالى ورايا.
مشيوا راحوا عند اوضة في المستشفى وخبطوا عالباب ودخلوا.
حبيبة: معلش يا دكتور معتز بس دا أستاذ عز وهو بيقول ان ايده لسه بتوجعه مع انه اخد الدوا بتاعه والدكتور بيقول ان مفيش حاجة.
أنت تقرأ
أوقَعتَني في غرامك
Romanceهي كارهة للرجال وعنيدة لكنها أيضا غامضة. وهو وسيم وهادئ وثري لكنه جدي وعملي جدا. هي تراه متكبر ومغرور ولا يختلف عن بقية الرجال . وهو يراها ذات لسان سليط وفتاة مزعجة لا يمكنه تحملها. كل منهما يكره الاخر ولا يفترقان الا والشجار سيد الموقف... يختلفان...