Äntligen! Det är första dan på sommarlovet. Jag reser mig ur sängen och tittar på klockan. Halv elva. Jag har bestämt mig för att det här ska bli det bästa sommarlovet nånsin. Jag går upp och sätter mig vid frukostbordet. Där står det uppdukat yoghurt, corn flakes, ananas, jordgubbar, apelsinjuice, och ett stort fat med pannkakor. Jag hör steg i trappan och mamma kommer in i köket.
- Hej gumman! Tjoar mamma glatt.
- Gomorron, Säger jag lite nyvaket.
- Jag har gjort frukost! Tjoar mamma ännu gladare.
- Jag ser det, säger jag och försöker låta pigg. Då kommer Frida och Anton rusande upp för trappan.
- Jag vann! Ropar Frida till Anton som kommer lite efter.
- Det var för att du fuska! Säger Anton surt.
- Gjorde jag inte! Säger Frida.
- Sluta bråka nu! Säger mamma som fortfarande har ett stort leende i ansiktet. Hon ställer fram ett stort fat med croissanter på bordet.
- Jaa!!! Ropar Frida och Anton i mun på varann. De sätter sig vid bordet och börjar ta för sig av den härliga frukosten.
- Var är pappa? Frågar Anton.
- Pappa jobbar idag, Säger mamma.
- Men det är ju sommarlov! Säger Frida.
- Ja för er ja, men pappa måste tyvärr jobba en vecka till, Säger mamma lite ledset.
- Vad ska vi göra idag? Frågar jag för att byta samtalsämne.
- Jag vet inte, vad tycker ni? Svarar mamma.
- Vi kan väl åka till badhuset? Säger Frida glatt.
- Ja! Ropar Anton.
- Nej, det går inte, Säger mamma. Jag ger henne en tacksam blick. Jag hatar badhus. Det är bara kallt och trångt och jättelätt att tappa bort varann. Jag är mer en strandmänniska.
- Varför inte? Undrar Frida.
- För att ni har inga badkläder, Säger mamma.
- Men det kan vi väl köpa, Försöker Frida.
- Nej, säger mamma bara.
- Vi kan väl cykla till nån park och ha med oss picknick, Föreslår jag.
- Det är en bra idé! Säger mamma
- Det gör vi! Säger Anton. Frida försöker se sur ut.
- Jag vill bada! Säger hon och tittar surt på mig.
- Vi kanske kan göra det imorgon, Föreslår mamma.
- Lovar du? Säger Frida.
- Visst! Säger mamma för att få slut på samtalet.
YOU ARE READING
Solen skiner aldrig igen
Teen FictionSolen skiner. Det är sommar. Det är du och jag. Ensamma. Du tar min hand i din. Vi bara sitter där. Du och jag. Jag önskar att det aldrig ska ta slut. Vi sitter där i säkert en halvtimme. Eller till och med en timme. Sen blir allt förstört. Det går...