BAB 7 | BODYGUARD

529 76 14
                                    

IVY membuang pandangannya ke segenap kawasan universiti yang luas itu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

IVY membuang pandangannya ke segenap kawasan universiti yang luas itu. Dia kelihatan kekok. Dari tadi, semua mata asyik memandangnya pelik, dari atas hingga bawah. Ada juga segelintir daripada mereka berbisik sesama sendiri dan melontarkan senyuman sinis.

Dia hanya buat tidak tahu dan menekur memandang lantai dan kasut. Rasa tidak selesa apabila dia dijadikan tumpuan. Dia berharap sangat yang Amirul akan segera kembali walaupun jejaka itu baru sahaja pergi tidak sampai seminit.

"Hey perempuan!" sapa suara seseorang.

Ivy terus mendongakkan kepala. Dipandang gadis berambut perang itu dari atas hingga bawah dengan pandangan hairan.

"Dia cakap melayu ke tadi?" Dia bergumam perlahan. Gadis itu terus mengerutkan dahi, cuba menangkap butiran kata-katanya yang perlahan.

"Kau cakap apa ni? Kuatlah sikit!" marah perempuan tersebut secara tiba-tiba. Dia hanya mengukirkan senyuman tipis. Apa salahnya dia berkenalan dengan gadis itu kan? Lagipun mereka berasal dari negara yang sama.

"Hai. Nama saya Ivy Azrin. Selamat berkenalan. Tak sangka saya ada orang Malaysia di sini."

Tangan dihulur, namun gadis jelita itu hanya memandang sepi. Senyuman kelat terukir di bibir merah bak delima itu.

"Hmm... Nama I Cassandra." Huluran Ivy tetap disambut walaupun riak wajahnya kelihatan tidak ikhlas dan selesa. Ivy hanya tersenyum dan tidak mengambil hati.

"Actually, I bukannya nak berkawan dengan you pun. You nak tahu kenapa?" tanya Cassandra secara tiba-tiba.

Senyuman Ivy sedikit demi sedikit mengendur apabila melihat pandangan sinis tersebut. Dia hanya mampu membisu.

"Sebab kalau I berkawan dengan you, orang-orang di sini semua akan palau I. I tak nak ada musuh. But nampaknya kehadiran you di sini bakal mencetuskan perang yang besar ya. So, I mencemar duli datang dekat you ni sebab nak cakap good luck je okay! Bye!"

Cassandra senyum mengejek. Ditepuk perlahan bahunya lalu gadis itu terus berlalu pergi bersama rakan-rakannya yang lain. Dia hanya mampu berdiri kaku.

'Tak apa, Ivy. Jangan risau, kau ada Allah,' bisik hatinya separuh yakin. Risau sama ada dia mampu menghadapi dugaan ini atau tidak.

Pandangan matanya beralih memandang seekor burung yang hinggap sebentar di atas kerusi. Jelas burung itu mencari sesuatu untuk dimakan dan mungkin anak-anaknya sedang menunggu kelaparan.

Manusia selalu berfikir bahawa alangkah indahnya mereka menjadi seperti burung. Terbang bebas sesuka hati ke setiap pelosok muka bumi. Tetapi mereka sering lupa bahawa burung juga perlu menghadapi ujiannya. Meskipun terpaksa menghadapi ribut dan taufan, ia tetap gagahkan sayap untuk terbang dan berjuang.

RAHSIA SEBUAH HATI Where stories live. Discover now