BAB 30 | BERHENTI

370 44 2
                                    

HEMBUSAN angin yang menyapa melalui celahan tingkap sangat memberikan kedamaian dan ketenangan dalam hatinya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

HEMBUSAN angin yang menyapa melalui celahan tingkap sangat memberikan kedamaian dan ketenangan dalam hatinya. Tudung yang beralun perlahan dibiarkan saja sambil jari-jemarinya menarikan pen di atas sebuah buku, menyiapkan karangan yang diberikan oleh Puan Diana sebentar tadi. Dia tidak mahu bertangguh.

Sesekali dia termenung memikirkan idea dan fakta yang ingin digunakan lalu dia pun sambung menulis. Secara tiba-tiba, mejanya terus ditendang dengan kuat. Habis tulisannya terlari dari kedudukan asal. Bibir dikemamkan, cuba untuk bersabar dengan sikap biadap orang di sekelilingnya.

"Hoi, perempuan! Pandanglah sini! Tak kan yang tu pun aku nak beritahu?" Gadis itu terus membentak kasar apabila dia melihat perilaku Amira hanya buat tidak endah saja. Panas juga hatinya!

Perlahan-lahan dia menolehkan kepala lalu memandang ketua kelasnya, Adilia yang sedang berdiri di sisi meja. Senyuman manis diberikan.

"Ya, kenapa?" Suara lembutnya menyapa, namun hati Adilia tetap keras seperti batu. Kertas yang berada pada pegangannya diletak kasar ke atas meja lalu tangan disilangkan ke dada. Raut wajah gadis itu kelihatan bengang.

"Kau tanya aku kenapa? Kau tahu tak kau tak bayar lagi yuran sekolah! Tak pasal-pasal aku pula yang kena panggil dengan cikgu! Buang masa aku je! Kau ni memang menyusahkan betullah!" herdik Adilia lagi.

Amira terdiam. Tangannya terus meletakkan pen di atas meja lalu dia mengambil kertas yang diberikan oleh Adilia. Angka yang tertera pada muka kertas itu menyebabkan matanya terus membesar. Terkejut.

"300 ringgit? Mahalnya," ujar Amira perlahan. Adilia tersenyum sinis.

"Huh! Ingat ya, kau kena bayar secepat mungkin! Kalau kau rasa yuran sekolah ni mahal, lebih baik kau berhenti je! Tak ada la mata aku semak tengok kau ada di sini!" balas gadis itu sebelum berlalu pergi.

Amira hanya membisukan diri, tidak mahu menyerang balas meskipun dia sakit hati dengan kata-kata Adilia. Fikirannya kini runsing memikirkan bayaran yuran yang perlu dilunaskannya itu. Terbayang wajah tua ibu bapanya yang sentiasa bersusah payah bekerja. Dia berasa simpati. Mereka ada ke wang sebanyak itu?

"Ya Allah... Macam mana ni..." luahnya perlahan. Dia berasa agak tertekan, namun kalau boleh, biarlah ibu bapanya tidak mengetahui hal ini. Dia tidak mahu menyusahkan sesiapa.







•¤•








PADA petang ini, sekali lagi Amira pergi ke rumah besar itu bersama abangnya. Dan sekali lagi dia terpaksa menipu kedua-dua ibu bapanya. Walaupun kata-kata Haffaz terngiang-ngiang dalam fikiran umpama kaset yang dimainkan, dia terpaksa juga kembali ke tempat itu. Abangnya yang sedang membuka topi keledar itu dipandang.

RAHSIA SEBUAH HATI Where stories live. Discover now