TUBUH yang bersarungkan baju dress labuh berwarna merah itu dipandang lama oleh Amira. Dia tergamam melihat penampilannya sendiri. Jari-jemarinya ligat membetulkan bahagian leher baju yang lebar sehingga menampakkan bahu dan bahagian atas dadanya yang terdedah agar sedikit tertutup.
Jelas riak wajahnya kelihatan janggal dan tidak selesa. Luna yang dari tadi hanya memerhati terus menarik kedua-dua belah tangan gadis itu lalu diperhati anak mata Amira yang kelihatan resah bersama senyuman manis.
"Andrea, I tahu you tak selesa dengan baju tu but don't worry, lama-lama nanti you akan selesa juga okay? Lagipun you nampak cantik sangat!" tutur Luna lembut.
"Tak ada baju lain ke Luna? Saya tak selesa la pakai baju macam ni. Labuh memang labuh tapi ketat. Saya rasa tak selesa." Amira membalas bersama riak wajah yang risau. Luna tetap kelihatan tenang, dia sudah terbiasa dengan sikap-sikap orang seperti Amira.
"Ya, I tahu you tak selesa tapi percayalah... lama lama nanti you akan rasa selesa juga. Hidup memerlukan pengorbanan. Ubah tanggapan hina orang terhadap you. Sampai bila you nak jadi lemah? You perlukan perubahan, Andrea..." kata Luna penuh keyakinan.
Amira sekadar mendiamkan diri, mula termakan dengan kata-kata penipuan Luna yang kelihatan yakin dan jujur. Matanya terus memerhati figuranya yang terpantul di cermin. Luna terus beralih dan berdiri di belakang gadis itu. Kedua-kedua bahu Amira disentuh lalu dia turut memerhati figura gadis itu.
"See? Kan betul I cakap. You nampak lebih cantik dari sebelum ni. Terserlah keyakinan dan kejelitaan you selama ini. Macam yang I cakap, kalau you nak ubah hidup you... you kena ubah diri you dulu. Biar nampak berkelas dan berfesyen. Lama-lama, orang akan mula sukakan you," hasut Luna lagi. Sekali lagi Amira masih membisukan diri, tidak bersetuju mahupun membantah.
"Are you ready?" Kata-kata Luna terus mengundang kerutan dahi di wajah Amira. Dia hairan.
"Nak pergi mana?" Dia terus bertanya. Luna mengukirkan senyuman lebar.
"You mesti dah lupa dengan apa yang I cakap tadi kan? Kita kan ada parti..." Luna terus mengingatkan manakala Amira kelihatan berfikir. Jam mewah yang berada pada dinding diperhati dengan hanya lirikan mata.
"Tak solat Maghrib dulu ke?" Amira bertanya lagi. Demi meyakinkan Amira, Luna terpaksa juga mengukirkan senyuman walaupun kelat. Pergelangan tangan gadis itu dipegang lalu ditarik keluar dari bilik itu.
"Alaa... Awal lagi. Nanti bila kerja you dah selesai, you solatlah." Terselit nada menyampah dalam tutur bicara Luna.
Amira hanya mengangguk perlahan lalu bibirnya terus dikunci. Tidak mahu gadis itu terasa hati dan berasa tidak selesa dengan kata-katanya. Sampai sahaja di hadapan sebuah lif, Luna terus menekan satu butang. Amira kagum.
YOU ARE READING
RAHSIA SEBUAH HATI
Боевик𝐒𝐄𝐂𝐎𝐍𝐃 𝐒𝐄𝐑𝐈𝐄𝐒 | 𝐈𝐯𝐲 𝐀𝐳𝐫𝐢𝐧'𝐬 𝐒𝐭𝐨𝐫𝐲 IVY AZRIN - Seorang gadis yang polos dan pemalu. Saat hatinya meluahkan perasaan cinta kepada jejaka beku bernama Danial Faiz, layanan kasar terus dilontarkan buatnya. Hati siapa sahaja yan...