"Let it hurt than let it go."RUANG yang menempatkan Nurhan untuk disoal siasat diperhati lama. Tanggapannya selama ini bilik untuk polis menyoal siasat penjenayah selalunya tertutup dan dikawal ketat tetapi ruang ini sangat terbuka. Beberapa pegawai polis sekali sekala melalui kawasan itu lalu memberikan senyuman manis.
Namun, ada juga yang mukanya bengis dan garang semacam. Mungkin mereka adalah pegawai atasan atau tertekan dengan kes-kes jenayah yang semakin menimbum. Nurhan cuba bersangka baik. Tanggungjawab sebagai pahlawan negara bukannya mudah. Andai kekacauan berlaku di sempadan atau dalam negara, mereka orang pertama yang akan turun ke medan perang. Hidup atau mati itu perkara kedua.
Andai mereka yang Islam mati ketika pertarungan dan iman mereka tetap teguh di jalan Allah selama ini, syahid menjadi anugerah yang amat dicumburui andai niat mereka tulus dan ikhlas. Bidadari Ainul Mardhiah setia menanti di syurga.
"Maaf saya lambat. Ada hal tadi..."
Nurhan tersentak daripada lamunan. Matanya naik melihat pegawai polis lelaki yang membawanya ke sini tadi.
"Tak apa, tuan. Saya faham." Nurhan menjawab lembut.
"Mari kita bincang di dalam pejabat saya," ujar pegawai polis tersebut lalu beransur pergi dari situ. Nurhan hanya mengekori saja dari belakang.
"Maaf tak sempat nak perkenalkan diri. Saya Inspektor Khalil. Terima kasih sudi luangkan masa membantu menyelesaikan kes ni." Tangan dihulurkan ke arah Nurhan.
"Saya Nurhan. Tak apa. Dah memang tanggungjawab saya terhadap mangsa." Huluran tangan Inspektor Khalil disambut. Senyuman ramah turut terukir di bibirnya.
"Jemputlah duduk." Nurhan hanya menurut. Tiada sebab untuk dia membantah kerana itu sememangnya adab yang diajarkan Islam untuk menyambut tetamu.
Inspektor Khalil mencapai sebuah fail hitam yang tebal di sisi meja. Buku notanya yang telah banyak diconteng dibuka lalu ditulis beberapa rangkaian perkataan yang hanya lelaki itu fahami. Nurhan tidak mahu mengganggu dan hanya mendiamkan diri.
Pejabat itu agak besar dan dipenuhi fail-fail yang menimbun namun, tetap kelihatan kemas dan tidak berselerak. Pasti pegawai polis itu seorang yang amat menitikberatkan kebersihan dan kekemasan. Al-quran yang terletak di atas penjuru meja menarik perhatian Nurhan. Tidak berdebu dan sudah hampir lusuh, menandakan Al-quran itu sering dibaca oleh tuannya.
Nurhan tersenyum sendiri. Dalam kesibukan menggalas jawatan inspektor polis, Encik Khalil tetap tidak melupakan pemberi kejayaan sepanjang hidupnya. Sejak awal, sebenarnya Nurhan sudah mengenali lelaki itu. Nama dan figuranya sentiasa terpampang di dada akhbar dan sekali-sekala di kaca televisyen atas kejayaan lelaki itu menyelesaikan kes. Dalam diam, hati Nurhan terpalit rasa kagum.
"Jadi, macam mana kamu boleh berjumpa dengan mangsa?" tanya Inspektor Khalil lalu menghentikan fikiran Nurhan yang jauh menerawang memikirkannya.
"Selalunya selepas subuh saya akan ke kebun kepunyaan arwah ayah saya. Bila saya periksa kawasan hujung kebun, ada tanah runtuh dan saya terkejut tengok cik Rita berada di bawah tanah runtuh..." Inspektor Khalil mengangguk lalu tangannya pantas mencatat di atas buku nota.
"Anggaran masa ingat lagi tak?"
"Hmm... tak silap saya dalam sekitar 6:45 pagi..." jawab Nurhan sambil mengerutkan dahinya, cuba mengingati semula waktu dia menemui Rita.
"Bagaimana keadaan mangsa?"
"Tidak sedarkan diri dan berdarah."
"Jadi, apa pendapat kamu?" soal Inspektor Khalil dengan wajah yang serius. Pen diletakkan lalu jemarinya dicantumkan antara satu sama. Lagaknya seperti menyoal siasat Nurhan selaku penjenayah.
YOU ARE READING
RAHSIA SEBUAH HATI
Aksiyon𝐒𝐄𝐂𝐎𝐍𝐃 𝐒𝐄𝐑𝐈𝐄𝐒 | 𝐈𝐯𝐲 𝐀𝐳𝐫𝐢𝐧'𝐬 𝐒𝐭𝐨𝐫𝐲 IVY AZRIN - Seorang gadis yang polos dan pemalu. Saat hatinya meluahkan perasaan cinta kepada jejaka beku bernama Danial Faiz, layanan kasar terus dilontarkan buatnya. Hati siapa sahaja yan...