ESAK tangis memenuhi segenap ruang bilik itu. Awan mendung turut kelihatan berduka cita lalu menghamburkan deraian air mata yang semakin lebat membasahi bumi. Langit seolah-olah sedang bermuram durja melihat seksaan demi seksaan yang dihidapi oleh hamba Allah itu.
Air mata tangisan Andrea masih tidak henti-henti mengalir ke pipi. Mukanya yang cantik itu dipenuhi lebam dan luka yang sengaja dilakukan oleh manusia yang sememangnya tiada hati perut. Sedang dia asyik melayan perasaan sedih, pintu bilik itu tiba-tiba dibuka dari luar. Matanya mengerling sedikit, hanya melihat kaki yang putih itu melangkah ke sini bersama perasaan benci dan dendam yang meluap-luap.
"Ambil ni!"
Mop dan baldi terus dilontar kasar sehingga terkena pada wajah Andrea. Bibir gadis itu mendesis sakit. Luna hanya mengukirkan senyuman sinis lalu dia merendahkan badan. Diraih dagu gadis itu supaya dia dapat melihat wajah Andrea sepenuhnya.
"Sakit? Hm?"
Tangan gadis yang berpakaian seksi itu ditepis kasar oleh Andrea. Gadis itu hanya tergelak kecil dan bangun berdiri. Tangan disilangkan ke dada sambil matanya merenung lama wajah Andrea yang sedang terduduk di atas lantai. Baginya, Andrea tidak ubah seperti seorang hamba.
"Tolonglah, Andrea. Kalau kau ikut cakap Alex, kau tak akan dapat sakit yang macam ni. Bukankah ini sememangnya jalan yang kau pilih?" ujar Luna lembut.
Andrea terus memandang tajam.
"Ini bukan jalan yang aku nak! Dan aku tak perlukan nasihat daripada orang macam kau lah!"
Luna menggelengkan kepala dan ketawa kecil. Kasihan dia melihat nasib Andrea yang hanya mampu meraih simpati dengan rayuan dan tangisan. Entah kenapa hatinya seronok menyaksikan semua itu.
"Andrea... Andrea. Nampaknya, kau masih belum matang dalam menilai semua aspek dalam kehidupan kau. Hidup hanya sekali. Sampai bila-bilapun, kau tak perlu susah-susah cari duit. Gunakan sahaja tubuh, kau akan ada dapat pulangan yang lumayan."
"Aku bukannya hamba!" Andrea menegaskan. Luna mengukirkan senyuman senget.
"Ops! Nampaknya kau dah pilih jalan ni, Andrea. Kau tak boleh kembali lagi. Jadi, belajarlah apa itu erti reda," balas Luna bersama senyuman dan dia terus melangkah pergi.
"Oh ya. Sebelum kau buat perancangan nak larikan diri sekali lagi, lebih baik kau fikir terlebih dahulu. Takut pula nyawa kau sekeluarga melayang. Kalau tidak, hiduplah kau sebatang kara."
Andrea hanya memandang tajam lalu dialihkan mukanya memandang ke tempat lain. Benci sungguh dia melihat Luna. Begitu juga lelaki yang bernama Alex itu. Jika dahulu kepercayaannya kepada mereka berdua setinggi puncak gunung, kini kepercayaan itu musnah berkecai dihambat pisau pengkhianatan.
Tiada gunanya lagi dia meratap sedih semua kisah silam yang sudah jauh ditinggalkan kerana perasaan menyesalnya sekarang langsung tidak akan mampu mengubah keadaan. Air matanya yang lebat mengalir juga sudah tidak ada makna dan ertinya. Segalanya hanyalah sia-sia.
YOU ARE READING
RAHSIA SEBUAH HATI
Action𝐒𝐄𝐂𝐎𝐍𝐃 𝐒𝐄𝐑𝐈𝐄𝐒 | 𝐈𝐯𝐲 𝐀𝐳𝐫𝐢𝐧'𝐬 𝐒𝐭𝐨𝐫𝐲 IVY AZRIN - Seorang gadis yang polos dan pemalu. Saat hatinya meluahkan perasaan cinta kepada jejaka beku bernama Danial Faiz, layanan kasar terus dilontarkan buatnya. Hati siapa sahaja yan...