BAB 33 | MIMPI

371 46 1
                                    

GAUN merah yang baru saja dibelinya petang tadi dipadankan dengan tubuhnya di hadapan cermin

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

GAUN merah yang baru saja dibelinya petang tadi dipadankan dengan tubuhnya di hadapan cermin. Hatinya berbaur perasaan gembira dan teruja yang tidak mampu diungkapkan dengan nada suara. Gembira kerana dia berhasil mengecapi impian yang selama ini dia kuburkan saja dalam mimpi.

Sepurnama sudah berlalu. Dan Amira masih kekal bertahan dengan posisinya sekarang. Dahulu mungkin dia ragu-ragu dan curiga terhadap perilaku Luna, namun setelah matanya mula disajikan dengan wang, niat di hatinya juga berubah. Sedangkan dia sudah berjanji untuk berhenti dan meninggalkan dunia yang penuh dusta ini.

Matanya mulai buta meskipun kelihatan celik pada pandangan manusia. Tetapi tidak pada pandangan Allah SWT. Jalan lurus yang selama ini diselusuri Amira dengan keimanan dan ketaqwaan, akhirnya sudah berpaling arah dan tadah.

Duit dan harta mula menjadi kutamaan. Fesyen-fesyen terkini mula menjadi ikutan lalu ditinggalkan Al-Quran dan As-Sunnah yang selama ini dia agungkan. Malah alunan zikrullah juga tidak lagi meniti di bibir. Solat yang sepatutnya dia kerjakan mengikut jajaran waktu yang telah difardukan turut dia tinggalkan. Sungguh, Amira benar-benar sudah berubah!

Setelah berpuas hati dengan penampilannya yang terpapar di cermin, Amira meletakkan semula gaun merah mahalnya itu ke dalam beg kertas lalu disimpan semula ke dalam almari kayu buruknya. Dia melabuhkan punggung di atas lantai lalu dikeluarkan alat persolekannya satu persatu daripada beg kecil.

Perlahan-lahan jari-jemari naik menghasilkan satu karya seni pada wajah putih bersihnya. Salah-satu hobi yang menjadi kesukaan dan kegemarannya sejak kebelakangan ini. Hasil tunjuk ajar Luna agar dia lebih berkeyakinan untuk menampilkan diri di hadapan khalayak ramai.

Dunia ini tidak pernah berlaku adil terhadap manusia yang tidak punya apa-apa. Manusia akan dipuja-puja apabila populariti, kekayaan dan kecantikan mula tersarung pada jasad mereka. Cukup tiga syarat kelayakan itu, barulah mereka akan disanjung tinggi.

Bagaimanapun, semua manusia itu hanya menyarungkan topeng dusta. Janji-janji manis yang termeterai untuk tetap setia di kala susah dan senang, saat suka dan duka hanya palsu semata-mata. Satu pembohongan yang terlafaz di bibir tanpa menetapkan keikhlasan dari hati.

Malam mula melabuhkan tirai. Dan Amira masih tidak berginjak dan bangkit daripada dunia angan-angannya. Masih ralit melakar impian untuk mengahwini seorang lelaki kacak lagi kaya suatu hari nanti. Oleh itu, dapatlah dia hidup dalam serba senang dan mewah.

"Mira..." Tiba-tiba saja suara ibunya menyapa.

Amira terperanjat besar lalu terus bangun berdiri. Peralatan soleknya yang bersepah di atas lantai dilindungi dengan batang tubuhnya. Wajah Puan Kamilah dipandang bersama satu ukiran senyuman manis seakan tiada apa-apa yang berlaku. Sedangkan ibunya sudah menyaksikan ulahnya tadi.

"Ya, ibu? Kenapa ibu tak ketuk pintu dulu?" tanya Amira dengan perasaan amarah yang dirahan-tahan.

"Tadi ibu dah ketuk dah. Tiga kali ibu ketuk. Kamu tak sahut... ibu buka je lah..." jelas Puan Kamilah tenang.

RAHSIA SEBUAH HATI Where stories live. Discover now