BAB 48 | MURAH

236 20 3
                                    

"Hidup orang yang bercinta, permulaan hatinya seakan-akan ikhlas dan bersungguh-sungguh, pertengahannya berpenyakit dan pengakhirannya kematian hati dan jasad

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Hidup orang yang bercinta, permulaan hatinya seakan-akan ikhlas dan bersungguh-sungguh, pertengahannya berpenyakit dan pengakhirannya kematian hati dan jasad."




























TATKALA mentari sudah menyembunyikan diri, cahaya turut sirna dari permukaan bumi lalu malam terus melabuhkan tirainya, mempersembahkan hamparan bintang-bintang di angkasa raya. Indah meskipun kelihatan kecil. Sekurang-kurangnya malam ini tidak suram dan kelam sepertimana suasana hati Rita ketika ini.

Sejak kepulangannya dari pasar pagi tadi, dia terus menerjah masuk ke dalam bilik tanpa menyapa sesiapapun yang ada di situ. Puan Zulaikha pula kelihatan bingung dengan perubahan sikap gadis itu. Saat matanya bertentang mata dengan anak lelakinya, Nurhan untuk meminta jawapan, lelaki itu terus mengangkat bahu dan berlalu pergi begitu saja.

Nurhan yang baru saja pulang dari surau setelah menunaikan solat Isyak secara berjemaah terus memberi salam sebelum masuk ke rumah. Matanya meliar mencari kelibat Rita di dapur, namun langsung tidak ditemui. Dia mengeluh perlahan lalu mendekati kakaknya yang sedang memotong bawang. Ibunya yang sedang membasuh pinggan tidak mahu diganggu.

"Rita keluar bilik tak tadi?" tanya Nurhan perlahan setelah melabuhkan duduk di atas kerusi, berhadapan dengan kakaknya itu. Pergerakan Nana terus terhenti lalu adik lelakinya dipandang bersama keluhan berat

"Tak... dia kunci pintu. Akak tanya dia okey ke tak, dia kata dia okey je..." balas Nana risau. Dia tahu Rita berbohong.

"Nurhan tahu ke apa yang terjadi? Kenapa Rita jadi cam tu?" sambung Nana yang berasa ingin tahu. Nurhan terdiam untuk seketika. Kejadian pagi tadi terus berlayar di kepala.

"Nurhan nak cerita pun... Han sendiri tak tahu kisah yang sebenarnya," ujar Nurhan lalu menanggalkan kopiahnya dan diletakkan di atas meja. Rambut yang terjuntai ke dahi diraup ke belakang.

"Tak apa, itu belakang cerita. Lain kali kita selidik lebih dalam. Yang penting akak nak tahu punca kenapa Rita menangis," putus Nana dengan suara yang perlahan. Dia tidak mahu ibunya mendengar perbualan mereka.

"Rita menangis?" Nurham sedikit terkejut. Tidak sangka yang kejadian pagi tadi menjadi suatu masalah yang besar.

Rita mengangguk laju mengiyakan. Bukan niatnya ingin mencuri dengar, tetapi ketika itu dia sangat risaukan Rita. Entah kenapa gadis itu mengingatkan dia terhadap arwah Najwa yang sudah pergi meninggalkan alam dunia sejak dua bulan yang lalu. Tidak semena-mena tubir matanya terasa hangat dengan air mata.

Nana pantas menyeka air matanya daripada terus menitis. Biarlah yang berlalu teruskan berlalu. Dia tidak mahu air matanya menitis sebagai bukti dia tidak reda terhadap qada' dan qadar Allah. Sekali lagi Nurhan terdiam untuk seketika.

RAHSIA SEBUAH HATI Where stories live. Discover now