Bab 13

235 51 16
                                    

"Aduh, sakitnya kepala aku!" Afif mengetuk kepalanya berulang kali. Dia kemudian membesarkan matanya. "Aku kat mana ni?!" Afif segera bangun dari pembaringannya.

Dia ternampak kertas di atas meja berhampiran. Dia mencapai kertas tersebut dalam keadaan pening-pening lalat itu.

Thanks for last night! I'm very satisfied

"APAA?!" Afif cuba mengingat kembali memori semalam. Arghhh tak ingat apa-apa pun!!! "What have I done??" Afif segera keluar dari hotel tersebut. Dia harus berjumpa dengan seseorang...

"Bro! Kenapa macam kelam-kabut je ni? Betulkan sikit kolar baju kau tu" Hakim resah melihat keadaan Afif.

"Sorry, aku tak perasan. Ergh" Afif duduk di kerusi hadapan Hakim. "Kau asal ni? Ceritalah. Kenapa serabai je ni?" Hakim sempat memanggil pelayan di restoran itu.

"Macam ni, semalam aku tak ingat apa-apa yang jadi kat aku. Aku sedar-sedar je dalam hotel" Afif memulakan bual bicara. Hakim yang mendengar hanya mengangguk.

"Teruskan la"

"Kenapa kau angguk je?"

"Aku ada perasan sesuatu, tapi kau teruskan je lah cerita tu!" Hakim mengecilkan matanya. Kenapalah kawannya yang seorang ni tak faham-faham?

"Ye lah, lepastu ada kertas ni dengan gambar... Which is gambar aku tengah tidur dengan perempuan lain. Kalau Lia nampak ni, matilah aku!" Afif sudah menghantukkan kepalanya di atas meja.

"Woi, pecah meja mamak ni kang. Sabarlah dulu. Aku rasa ini mesti kerja orang yang tak nak tengok kau bahagia" Hakim meneliti foto-foto di hadapannya itu.

"Siapa? Kenapa? Kejam sangat ke aku ni sampai tak boleh bahagia?" Afif meraup mukanya dengan kasar.

"Sebentar bro, aku rasa bini kau dah tahu la pasal ni" Hakim seolah-olah berbisik. Afif terpempan.

"Sapa yang bagitahu dia?! SAPA?!" Afif menggoncang bahu Hakim dengan kuat. Hakim sampai pening kepala.

"Tadi, aku nampak bini kau dengan mak kau. Dia kata macam ni...."

★Flashback★

"Sayang, nak beli apa-apa tak?" Datin Maria menyoal kepada menantu kesayangannya itu. "Tak nak lah mummy, kat rumah tu dah penuh dengan lauk kan?" Arliana tersenyum mesra.

Ding! Ding! Telefon milik Arliana berbunyi. Arliana segera menyeluk beg tangannya itu. "Lia, bayar dulu la barang ni, baru cari apa yang Lia nak cari tu" Datin Maria sudah menolak troli sampai ke kaunter pembayaran.

"Baik, Mummy" Perbuatan Arliana terbantut. Dia segera ke arah ibu mertuanya itu. Arliana segera mengambil dompet dalam poketnya.

"Semua sekali Rm70.80" Jurujual tersebut tersenyum memandang pelanggannya itu. "Nah" Arliana membalas senyuman tersebut sambil menghulurkan duit kepada jurujual itu.

"Mummy, tolong Lia masukkan barang ni boleh?" Arliana membuat muka comel "Tak payah buat muka comel pun mummy akan tolong, dah jom balik" Datin Maria tergelak kecil melihat telatah Arliana.

"Ya Allah! Mummy" Arliana rebah di situ jua. Datin Maria menghampiri Arliana bersama para pengunjung yang lain.

"Ya Allah, macam mana boleh jadi macam ni? Ya Allah! Gambar apa ni?! Memalukan!" Datin Maria tidak sanggup melihat gambar sedemikian. Arliana dibawa ke hospital.

Arliana Qailani ✔️Where stories live. Discover now