Special Chap✨

348 38 2
                                    

9 tahun kemudian~

"Selamat hari raya, kepada saudara serta saudari" kelihatan segak sekali Aman Azumi memakai baju melayu berwarna kuning pekat .

"Setahun hanya sekali, merayakan hari yang mulia ini!" Amin Qamil yang memakai baju berwarna kuning cair sedang asyik menyikat rambutnya supaya menjadi kemas.

"Ya Allah, anak-anak Umi ni. Hensem-hensem ni nak pergi mana?" Arliana Qailani yang memimpin tangan Ariana Qalisha menegur.

"Nak pergi solat sunat dengan Abi!" Jerit mereka serentak.

Arliana Qailani membawa Ariana Qalisha yang berusia 9 tahun duduk di atas katil.

"Ye lah, jaga diri elok-elok tau. Dengar cakap Abi kat masjid nanti. Jangan nakal-nakal, okay? Kamu berdua dah besar tau. Kalau nakal juga, Umi piat telinga tu!" Arliana Qailani membetulkan songkok anak-anaknya itu.

"Okay Umi sayang! Muah!" Mereka bersorak dengan riang sekali.

Umur dah 17 tahun, tapi perangai masih macam budak-budak tadika!

"Umi! Ayra dah siap!" Alayra Qistina yang lengkap berpakaian baju kurung berkain susun tepi serta memakai tudung bawal berwarna kuning cair datang ke arah Arliana Qailani.

"Masya Allah, cantiknya anak Umi seorang ni! Nak berdating ke?" Arliana Qailani tersenyum senang. Budak berumur 15 tahun macam dia pun dah pandai bergaya!

"Hehe, macam Umi Ayra! Mana ada, nanti Ayra nak pergi kutip duit raya!" Alayra Qistina mencantikkan tudungnya. Saat itu jualah Afif masuk ke dalam bilik tersebut.

"Sayang, mana butang baju abang?" Mulalah Afif membuat perangai manjanya. Arliana Qailani menghulurkan butang baju yang terletak elok di atas meja itu.

"Cari guna hidung memang lah tak nampak" Arliana sempat mengusik. Habis muncung bibir Afif dibuatnya!

"Aloo sayang ni kan, suka usik abang. Abang nak manja-manja pun tak boleh" Afif menarik Arliana supaya mendekati dirinya. Dikucup sekilas dahi Arliana.

"Umi! Abi! Rosak mata Aman" Aman Azumi berlari-lari anak ke luar. Nak mengadu kat nenek la tu!

"Umi dengan Abi ni romantik la! Nanti bila Amin kahwin, Amin nak cari isteri yang sama perangai macam Umi! Sayang Umi" Amin juga turut berlari keluar dari bilik.

"Amboi, tengok anak-anak abang tu. Bukan main suka lagi diorang. Tak ambil SPM lagi, sibuk nak bercinta" Arliana menolak tangan Afif supaya jauh daripadanya.

"Sayang ni kan, abang nak manja-manja sikit pun tak boleh. Tak sukalah macam ni" Afif membuat mulut muncungnya semula.

"Anak dah 7 orang pun masih nak mengada-ngada lagi. Pelik betul" Arliana Qailani tergelak kecil. Afif juga turut tergelak. Terhibur dengan telatahnya sendiri!

"Abang dah ada wudhu' ke belum? Kata nak solat sunat Aidilfitri" Arliana Qailani mula memasukkan butang baju Afif satu persatu.

"Belum ada lagi, nanti kat masjid je la abang ambil wudhu" Afif menatap wajah Arliana.

Afif pantas mengucup pipi Arliana Qailani. Berbahang wajah Arliana Qailani ketika itu.

"Hehe, selamat hari raya sayangku!" Afif terus melangkah keluar dari bilik tersebut.

"Dia ni kan" Arliana Qailani menjeling sekilas, sebelum tersenyum lebar.

★★★★★

Arliana Qailani ✔️Where stories live. Discover now